چرا ناظران AFC پاس را تائید نکردند!؟

b_150_100_16777215_00_images_stories_suzuki.jpgچندی پیش در جهت بررسی عملکرد لیگهای مختلف فوتبال در قاره آسیا و بازدید از امکانات تیم‌های مختلف، سوزوكي سان، رئيس مسابقات ليگ قهرمانان آسيا با 5 همراه وارد ایران شدند.

به گزارش "پايگاه اطلاع رساني فوتبال همدان"، در همین راستا سوزوکی و هیئت همراهش یک به یک و نوبت به نوبت به باشگاه‌های مختلف لیگ برتری سر زدند و در هفته پایانی لیگ که پاس در همدان میزبان استقلال تهران بود، نوبت به همدان و پاس رسید.

 

ناظرانAFC  پس از ورود به همدان و پیش از برگزاری مسابقه ابتدا امور اداری، دفتری و رسانه‌ای پاس را بررسی نموده سپس به ورزشگاه‌ها و امکانات سخت افزاری پاس، مراجعه و آن بخش‌ها را مورد بررسی قرار دادند.

ناظران پس از بازدید از باشگاه پاس و امکاناتش، دیدار دو تیم پاس همدان و استقلال تهران را از نزدیک به نظاره نشستند، در حالی که از خیل تماشاگران حاضر در ورزشگاه متعجب شده بودند.

در شرایطی که از پیش مقرر شده بود دیدار دو تیم در ورزشگاه شهدای قدس برگزار شود به علت حضور ناظران AFC     به ورزشگاه شهید مفتح منتقل شد و این در شرایطی بود که منفعت بازی در ورزشگاه قدس برای پاس به مراتب بیشتر از ورزشگاه مفتح بود.

مسئولین فدراسیون و سازمان لیگ به اسم منافع فوتبال ملی و فدراسیون فوتبال، مسئولین برگزاری را وادار به برگزاری بازی در ورزشگاه مفتح کردند که در نهایت منجر به باخت پاس و سقوط به دسته پائین‌تر شد.

دردناکتر اینکه ناظران در نهایت با وجود همه اعلام رضایت‌ها در مرحله اول بازدید و روز برگزاری مسابقه، شرایط و امکانات پاس را تائید نکردند و تنها امکانات سه باشگاه‌ ذوب‌آهن اصفهان، مس کرمان و سپاهان اصفهان را مورد تائید قرار دادند تا سرانجام پاس قربانی خودخواهی‌ها و زورگویی‌های فدراسیون فوتبال شده باشد؛ مساله‌ای که هرگز مورد توجه قرار نگرفت.

از طرفی طبق این اظهار نظر، 12 تیم از 18 تیم حاضر در رقابت های لیگ برتر که پاس هم یکی از این تیم‌ها محسوب می‌شود، استاندارد های لازم یک باشگاه حرفه ای كه شامل CLUBS    ، OTHERS     وSTADIA     است كه بخش CLUBS مربوط به 5 ساختار اصلي باشگاه‌ها يعني ساختارهاي مالي، حقوقي، رسانه، بازاريابي و مسابقات است را ندارند.

نکته حائز اهمیت در بخش CLUBS عدم وجود استاندارد های لازم در ورزشگاه هایی است که به صورت یک شکل و توسط سازمان توسعه و تجهیز اماکن ورزشی کشور ساخته شده است و ورزشگاه شهید مفتح همدان که قابلیت 15 هزار تماشاگر را داراست و در یکی از دورترین نقاط شهر بنا نهاده نیز از وجود این استاندارد ها همانند ورزشگاه های قم و قزوین بی بهره است.

این در حالی است که این ورزشگاه به گمان مسئولین سازمان توسعه و تجهیز اماکن ورزشی و اداره کل تربیت بدنی یکی از برترین ساختار ها را داراست و کم و کاستی ندارد که البته نظر نمایندگان کنفدراسیون فوتبال اسیا در بازدید از ورزشگاه شهید مفتح چیز دیگری است.

دو بخش ديگر كه شامل OTHER،STADIA  مربوط به تجهيزات جانبي‌ ورزشگاه مانند اتاق كار رسانه، اتاق تست دوپينگ، رختكن داوران، نور ورزشگاه و ... است.

بخش OTHERS مربوط به داشتن مدير رسانه‌اي، ميكس زون، اتاق رسانه‌اي، محل كار تلويزيون و ... است که در اين بخش نیز فقط پنج باشگاه شهرداري تبريز، استقلال، سپاهان، فولاد خوزستان، ذوب آهن تاييد شدند و همدان از حداقل امکانات نیز برخوردار نبود.

باشگاه‌هايي كه مورد تاييد قرار نگرفته‌اند در زمينه‌هاي حقوقي مالي، بازاريابي اشكالاتي اساسي داشتند.

اشكالات عمده در بخش حقوقي باشگاه‌هايي كه مورد تاييد قرار نگرفته‌اند شامل عدم ارائه گزارش هيات مديره، مشخص نبودن سهامداران باشگاه‌، عدم حضور مدير حقوقي تمام وقت در باشگاه و ... است.

در بخش مالي اشكالات باشگاه‌ها شامل نبود گزارش مالي و حسابرسي دقيق است، ضمن اينكه سال مالي بايد از ابتداي تا انتهاي فصل فوتبال تعريف شود نه آنكه از ابتداي سال تا انتهاي سال خورشيدي.

ايراد ديگر در بخش مالي مربوط به اسپانسر‌هاست كه در اين بخش باشگاه‌ها به جاي داشتن يك اسپانسر بايد به سمت تعدد اسپانسر‌ها بروند و ميزان كمك دولتي به باشگاه كم و كمتر شود.

در بخش بازاريابي به باشگاه‌ها پيشنهاد شده فصل آينده بليت فروشي توسط خود باشگاه‌ها انجام شود، افزايش توليدات باشگاه‌ها مانند كلاه، پرچم، پيراهن و شال براي درآمدزايي بيشتر انجام شود و باشگاه بايد بتواند از لوگوي خود درآمد بيشتري داشته باشد. همچنين از پتانسيل طرفداران درآمدزايي بيشتري انجام گيرد.

همه آنچه در بالا گفته شد، از جمله مواردی است که در باشگاه پاس به صورت گسترده وجود داشته و برنامه‌ریزی چندانی نیز در سالهای گذشته در جهت رفع این اشکالات از سوی مدیران این باشگاه مشاهده نشده است.

اشكالاتي كه از هر 18 باشگاه ليگ برتري به طور مشترك گرفته شده نیز عبارت است از: ورودي مشترك ورزشگاه‌ها، نداشتن برنامه تجاري موفق، عدم امكانات رفاهي براي VIP رسانه‌ها و تماشاگران در ورزشگاه‌ها که همه اینها در ورزشگاه‌های همدان به شکل برجسته و محسوسی قابل مشاهده است.

حالا می‌شود فهمید که چرا همدان و پاس از سوی AFC تائید نشدند!!

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه کردن