پرونده دلالی به مقامات قضایی و پلیس امنیت ارجاع می شود

b_150_100_16777215_00_images_stories_alipoor_2.jpgدبیر هیئت رسیدگی به تخلفات فوتبال گفت: رونده ای که الان در جریان است در مرحله اول قرار دارد و در مرحله دوم تمام آدم های موجود در آن به مراجع قضایی و پلیس امنیت ارجاع داده می شوند.

به گزارش "همدان فوتبال"، تبانی در لیگ دسته اول و بحث‌هایی که در هفته های گذشته پیرامون این مسئله در محافل فوتبالی به وجود آمد، شک و شبهه‌ بسیاری را به وجود آورد که نتایج کل دیدارهای لیگ دسته اول را در فصل گذشته زیر سؤال برد. در ادامه کمیته انضباطی نیز کلیه مستندات و مدارک کمیته اخلاق را مورد بررسی قرار داده و احکام سنگینی را برای متخلفین پرونده تبانی صادر کرد. این احکام مورد اعتراض متخلفین نیز قرار گرفت اما تصمیم نهایی و رسیدگی به پرونده اعتراضات به کمیته استیناف ارجاع داده شد. در همین خصوص، «فردا» با حجت‌الاسلام علیرضا علیپور دبیر هیئت رسیدگی به تخلفات فوتبال گفت‌وگویی در این زمینه انجام داد که در ادامه آن را می خوانید:

 

- ماجرای رسیدگی به پرونده تبانی در لیگ آزادگان از کجا آغاز شد؟

علیپور: ما در طول فصل بارها از طریق شفاهی و کتبی با باشگاه‌های خاص صحبت و مکاتبه کردیم و اینگونه نبود که مسئله تبانی به یکباره و در هفته‌های پایانی که حساسیت‌ فراوانی دارد، رو شود. در طول مسابقات حساسیت‌های زیادی در تمام موارد و حتی بر روی چینش داوران داشتیم و تذکراتی هم به همه باشگاه‌ها داده بودیم به همین دلیل اکنون کسی نمی‌تواند فدراسیون را متهم به حمایت از یک تیم خاص برای حضورش در لیگ برتر و یا سقوط یک تیم از لیگ دسته اول بکند. فدراسیون فوتبال در این زمینه کاملا روسفید است.

- چه تفاوت هایی بین کار کمیته اخلاق فعلی با ستاد منشور اخلاقی قدیم وجود دارد؟

علیپور: کارکرد ستاد یک امر موقتی محسوب می شد و با تشکیل کمیته اخلاق، آن ستاد منشور اخلاقی به یک امر دائمی تبدیل شد و در قالب کمیته اخلاق فعالیت خود را ادامه داد.

- میزان تاثیرگذاری کمیته اخلاق بر احکام صادره از سوی کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال چقدر بود؟

علیپور: کمیته اخلاق در واقع به عنوان دیوان تحقیق عمل می کند. کمیته اخلاق در فیفا 3 بخش دارد. یک دبیر خانه و دفتر، یک دیوان تحقیق و یک دیوان حاکمیت. هر کدام از این بخش ها نیز به صورت جداگانه عمل می کنند و وظایف متفاوتی دارند. مثل این می ماند که شما اول می روید دادرسی و بازپرسی و دادستانی، بعد به مرحله دادگاه می رسید. بخش عمده ای از مرحله تحقیقات و تشکیل پرونده و بررسی ها نیز بر عهده همین هیئت رسیدگی به تخلفات است. بررسی مدارک و انطباق آن با قوانین و صدور حکم با کمیته انضباطی است.

- چه راهکارهایی از نظر شما وجود دارد که بتوان فوتبال را از این مفاسد و تبانی ها پاک کرد؟

علیپور: ساختار فوتبال باید تغییر کند و نیازمند یک بازخوانی مجدد است. هیچ جای دنیا را ما نمی بینیم که لیگ یک آنها در دو گروه برگزار شود. آن هم با این تکثر تیم ها. نکته دیگر اینکه برخی باشگاه ها هستند که حتی کمترین شرایط و امکانات برای ورود به لیگ استانی ها را هم ندارند چه برسد به لیگ دسته یک. اما می آیند مجوز می دهند تا در مسابقات زیرگروه لیگ حرفه ای شرکت کنند. مثل یادآوران شلمچه، مثل حفاری اهواز و برق شیراز. تیمی که در طول فصل بدون هیئت مدیره، هیئت موسس، پشتبانی مالی و بودجه مناسب با یک سری بازیکن بدبخت وارد مسابقات می شود، بعد از هفته پنجم و ششم به مشکلات جانبی دچار می شود. آن وقت است که می بینی پول ندارند، پزشک ندارند، لباس ندارند، دارو ندارند و ... . شما به یک بچه در یک خانواده نگاه کنید. اگر شکم این بچه در خانه سیر نشود و گرسنگی بکشد، می رود به جای دیگری به غیر از خانه دستاویز می شود. این ها مقدماتی است که ریشه اصلی ناهنجاری های موجود می شود. دلیل اصلی این است.

- در کل چه عواملی سبب شد تا تبانی در فوتبال ما شکل گیرد؟

علیپور: نداشتن استانداردهای لازم در برخی باشگاه های لیگ یکی این مسائل را به وجود آورد. من با بازیکنی صحبت می کردم که می گفت قرارداد من در طول فصل 60 میلیون تومان بوده اما تا آخر فصل فقط 500 هزار تومان گرفته ام. خوب بازیکنی که 500 هزار تومان از تیم خودش گرفته و تیم حریف هم مقابلش احتیاج به برد دارد، یا ممکن است که به این بازیکن پیشنهاد بدهند که شما مقابل تیم مثلا شهرداری یاسوج سفت بازی کن، جلوی پاس همدان سفت بازی کن فلان قدر پول به تو می دهیم. یا به او می گویند که مقابل تیم فولاد یزد با قدرت بازی کن ما به تو فلان مبلغ می دهیم. یا مثلا بازیکنی بوده که 30 میلیون از باشگاه خودش طلبکار بوده و تیم رقیب به این بازیکن گفته که ما این 30 میلیون تومان را به تو می دهیم و شما نیاز ما را برآورده کن. خوب مشکلاتی که در لیگ یک وجود دارد و منجر به تبانی می شود فقط به بازیکن مربوط نمی شود. فقط مربی و سرپرست نیستند. علت اصلی، آن مجموعه عوامل ساختاری موجود است که سبب شده این مسائل به وجود آید.

- با این تفاسیر با تعطیلی لیگ موافق هستید؟

علیپور: خیر من موافق نیستم. به جای تعطیلی باید فوتبال را اصلاح کرد.

- یعنی به نظر شما در فرصت کوتاه بین دو لیگ می توان این اصلاحات را انجام داد؟

علیپور: همه چیز را نمی توان اصلاح کرد ولی در همین فاصله کم هم می توان خیلی موارد را تغییر داد و اصلاح کرد.

- مراجع قضایی و نهادهای نظارتی هم در رسیدگی به پرونده تبانی های لیگ آزادگان ورود کرده اند؟

علیپور: این پرونده ای که الان در جریان است در مرحله اول قرار دارد. در مرحله دوم این پرونده با تمام آدم های موجود در آن به مراجع قضایی و پلیس امنیت ارجاع داده می شوند. در آن مرحله دیگر مقامات قضایی هستند که باید در تخلفات ریز شوند و مثلا بپرسند این پول از کجا آمده، برای چه این پول گرفته شده و چرا این پول ها پرداخت شده است. وقتی این پرونده ها در اختیار مقامات قضایی قرار بگیرد، قطعا آنها با رویکردهای قانونی خودشان با این موضوعات برخورد می کنند.

- احتمال دستگیری دلالان نیز وجود دارد؟

علیپور: اگر از کسی کشف خلاف شود قطعا تخلف را ما به مراجع بالاتر ارجاع می دهیم. این ارتباطاتی که بین دلال ها وجود دارد قطعا باید رسیدگی شود. در احکام صادره برای دلالان و واسطه ها نیز تصمیم گیری خواهد شد.

 

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه کردن