بیم و امید شهرداری همدان برای بقا در لیگ یک/ چهار بازی سرنوشت‌ساز

b_150_100_16777215_00_images_phocagallery_avatars_shahrdari1401.jpgچهاربازی باقی مانده تیم فوتبال شهرداری همدان تا پایان فصل جاری لیگ دسته اول فوتبال کشور مانند مرگ و زندگی است و آبروی فوتبال استان با سرنوشت این تیم گره خورده است.
به گزارش "همدان فوتبال" و به نقل از ایرنا، تیمی که با صدها زحمت و تلاش به لیگ یک رسید تا همدانی‌ها برای دومین بار در تاریخ فوتبال این استان بتوانند با اتکا به نیروهای توانمند و بومی خود، به این جایگاه برسند و اکنون وضعیت به گونه‌ای است که همگان باید فارغ از هرگونه دیدگاه موافق و مخالف، به این تیم کمک کنند تا در لیگ یک باقی بماند.
حضور بیش از ۸۰۰ فوتبالیست در مدرسه فوتبال شهرداری در کنار فعالیت استعدادهای بومی استان در قالب تیم‌های پایه، همگی فرزندان همین شهر و استان هستند و چگونه می‌شود از ناکامی تیم خوشحال بود.
امروزه فوتبال دیگر یک رشته ورزشی نیست بلکه یک صنعت به شمار می‌رود که با تدبیر درست می‌تواند از آن درآمدزایی هنگفت داشت؛ موضوعی که خیلی از باشگاه‌های ورزشی کشور بهره برداری اقتصادی می‌کنند و با رشد و پرورش استعدادها، زمینه حضورشان در تیم‌های بزرگتر و حتی ترانسفر شدن به باشگاه‌های معتبر خارجی را فراهم کرده و از این طریق سود بسیار خوبی را از قانون "حق رشد" دریافت می‌کنند، از سوی دیگر فوتبال در شهرهای دارای تیم در لیگ‌های کشوری باعث شور و هیجان خاص شده و در اشتغالزایی نیز موثر بوده است.
اکنون شهرداری نیز به عنوان پرافتخارترین تیم فوتبال استان همدان از این قابلیت‌ها برخوردار است و اینکه دست روزگار آن‌ها را در انتهای جدول رده‌بندی قرار داده و خطر سقوط تهدیدش می‌کند، نباید با بی‌مهری و بی‌اعتنایی همراه باشد.
چگونه است که در زمان صعود شهرداری به لیگ یک و دوره نتیجه گرفتن تیم، همگان حضوری پر رنگ در کنارش دارند و حالا که در قعرجدول، برای روحیه گرفتن نیاز مبرم به حمایت مسئولان اجرایی استان، هواداران و رسانه‌ها دارد، همه پا پس کشیده و اختلافات شخصی را به آن گره می‌زنند.
آیا این تیم که ارزشی بیش از ۲۰ میلیاردتومان در اقتصاد فوتبالی کشور دارد، باید به حال خود رها شود و با سقوط به لیگ ۲ به کمتر از هفت میلیارد برسد تا آن زمان صحبت از "ای کاش"‌ها به میان بیاید؟
در اینکه شهرداری به خصوص در نیم فصل دوم نتایج قابل قبولی کسب نکرده، تردیدی نیست و همگان آگاه هستند که شاگردان جمشیدیان نیم فصل بدی را پشت سر گذاشته‌اند، تیمی که در نیم فصل دوم به لحاظ فنی پراشتباه ظاهر شد و ناملایمتی‌های داوران و بدشانسی‌ها نیز چاشنی این بدبیاری‌ها شد.
ضعف کادر فنی در هنر گل نخوردن
یک برد، سه مساوی و هشت باخت در نیم فصل دوم کارنامه ضعیف را در نتایج شهرداری به ثبت رساند و اغلب کادر فنی نیمه دوم مربیان را به حریف واگذار کرد، در واقع یکی از نقاط ضعف اصلی شهرداری همدان واگذاری نیمه فنی مربیان در طول مسابقات بوده که نشان می‌دهد کادر فنی این تیم باید در بین نیمه نکات موثرتری را برای بهتر شدن شرایط تیم در نیمه دوم به بازیکنان انتقال دهند.
نکته دیگر اینکه آنچه در دیدارهای اخیر دیده شده، دریافت گل‌های مرگبار بوده و همچنان اصول گل نخوردن در این تیم مورد کم توجهی قرار گرفته است، گل‌های راحت حریفان به شهرداری باعث شده این تیم قافله را از حریفان ببازد و تیم تحت هدایت جمشیدیان راحت گل می‌خورد و هنوز نتوانسته تاکتیک اول گل نخوردن بعد گل زدن را دیکته کند.
این تیم ابتدا باید بداند که در مقابل حریفان اول گل نخورد بعد به فکر گل زدن باشد هرچند در گلزنی هم توفیقی حاصل نشده و کمترین آمار گلزنی را از خط تهاجمی شهرداری شاهد بوده‌ایم.
خریدهای شهرداری در نیم فصل دوم نیز کارساز نبوده و علی سبحانی که نیم فصل به عنوان مهاجم اضافه شد هم موثر واقع نشده تا تیم تحت هدایت شهرداری از ابتدای نیم فصل تاکنون فقط پنج گل زده داشته باشد و اثری از عملکرد موفق دوره‌های گذشته از بازیکنانی نظیر خلجی، رمضانی، طلایی منش و خادمی به چشم نمی‌آید.
شهرداری اگرچه باید ابتدا سعی کند مقابل حریفان دروازه خود را بسته نگه دارد، اما امیدها برای گلزنی نیز باید در ساق بازیکنان تقویت شود تا در این بازی‌های باقی مانده به آه و افسوس تبدیل نشود.
۲ بازی مهم خانگی
شهرداری در چهار بازی باقی مانده ۲ بار میزبان و ۲ دیدار خود را نیز در خانه حریفان برگزار می‌کند. موضوعی که برای پنج تیم حال حاضر انتهای جدول مشابه است.
اما در این بین تیم‌های قعرنشین تمرکز خود را بر بازی‌های خانگی معطوف کرده‌اند تا بتوانند از شرایط میزبانی به نحو احسن استفاده کنند. امتیازی که شهرداری آستارا در بازی قبلی مقابل شهرداری همدان به خوبی مورد استفاده قرار داد و یکی از مهمترین فاکتورهای این تیم حضور و حمایت پرشور هواداران بود.
شهرداری همدان این هفته در حالی میزبان فجرسپاسی شیراز است که به هیچ عنوان بازی راحتی مقابل تیم سوم جدول ندارد، فجری‌ها امید زیادی برای صعود به لیگ برتر دارند و به طور قطع مقابل شهرداری همدان بازی هجومی را در دستور کار قرار می‌دهند چرا که مساوی هم به درد این تیم نمی‌خورد.
با این تفاسیر، جمشیدیان ابتدا باید تیمش را به لحاظ ساختار دفاعی تقویت کند تا اسیر بازی هجومی حریف نشود. در واقع او باید از خط حمله تیمش تا آخرین مدافع، طوری چیدمان تاکتیکی بازیکنان را انجام بدهد که حریف نتواند به راحتی موقعیت‌سازی کند.
در این بین شاید بازی پرسینگ و تحت فشار بتواند حریف را زمین گیر کند اما اینکه بخواهند برای رسیدن به گل و کسب سه امتیاز بی‌محابا دست به حمله بزنند نیز همان خواسته فجری‌ها برای ضربه زدن به تیم میزبان است.
جمشیدیان باید به لحاظ روانی بیشتر روی بازیکنانش کار کند و به دور از هرگونه استرس و فشار روحی، آن‌ها را آماده این بازی مهم کند، نباید فوتبال پراسترس در تیم شهرداری جاری شود بلکه با تمرکز و برنامه ریزی مناسب فنی، پیوند تاکتیکی در زمین اجرایی شده و هدفگذاری لازم صورت بگیرد.
همین ویژگی مهم باید برای دیگر دیدار خانگی شهرداری مقابل سایپا تهران که آن‌ها نیز از شانس صعود برخوردار هستند، انجام بگیرد تا شهرداری که به نسبت سایر تیم‌های قعرنشین، بازی‌های سخت خانگی دارد، سربلند خارج شود.
تاثیرحضور تماشاگران
حضور پرتعداد تماشاگران همان امتیازی است که این روزها می‌تواند یک تیم را از بدترین شرایط به وضعیت ایده آل تغییر بدهد، در شبی که شهرداری همدان با سه گل مقابل شهرداری آستارا مغلوب شد، فارغ از اشتباهات فردی تیم و فرصت طلبی حریف، حضور پرتعداد هواداران در ورزشگاه به تقویت روحی روانی بازیکنان انجامید.
اتفاقی که محسن بنگر سرمربی شهرداری آستارا از آن به عنوان مهمترین عامل برد پرگل برابر شهرداری همدان نام برد و ضربه نهایی را این حضور پرشمار به پیکر زخم خورده یاران جمشیدیان شلیک کرد.
شهرداری همدان برای ۲ بازی خانگی باقی مانده نیاز مبرم به این حضور پرشمار هواداران دارد به خصوص بازی برابر فجر که دیدارهای اخیر آن‌ها نشان داده در برابر حریفانی که از تماشاگران پرشور برخوردار هستند، به مشکل خورده و امتیاز از دست داده‌اند.
مسئولان ورزش شهرداری باید هرچه سریعتر برنامه گسترده برای حضور پرتعداد تماشاگران در ورزشگاه داشته باشند، شاید در این بین یکی از عواملی که می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد دعوت از کانون هواداران باشگاه پاس برای کمک به این تیم نیاز باشد و لیدرهای باشگاه پاس می‌توانند به این مهم کمک کرده و جو ورزشگاه را به سود شهرداری همدان رقم بزنند.
مسئولان ورزش شهرداری باید هرچه سریعتر برنامه گسترده برای حضور پرتعداد تماشاگران در ورزشگاه داشته باشند، شاید در این بین یکی از عواملی که می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد دعوت از کانون هواداران باشگاه پاس برای کمک به این نیاز باشد
از سوی دیگر تعیین جوایز به قید قرعه برای ترغیب هواداران برای حضور گسترده در ورزشگاه نیز می‌تواند تاثیرگذار باشد ضمن اینکه استفاده از تبلیغات محیط شهری برای آگاه‌سازی شهروندان از زمان و مکان این بازی حایز اهمیت است.
کمک گرفتن از کمیته فوتبال ورزش محلات و شهروندی برای تشویق تیم‌ها برای حضور در ورزشگاه نیز بسیار موثر است به خصوص اینکه این کمیته هم اکنون در حال ثبت نام از تیم‌ها برای برگزاری دوره جدید فوتبال محلات هستند.
نبرد مرگ و زندگی پنج تیم در هفته سی و یکم!
بررسی دیدارهای باقی مانده پنج تیم انتهای جدول نشان می‌دهد که شهرداری همدان می‌تواند با چهار امتیاز از این چهار بازی بقای خود را بدون اما و اگر تثبیت کند.
بازی‌های هفته سی و یکم پنجشنبه چهاردهم اردیبهشت ماه برگزار می‌شود و زمان لازم برای بازسازی فنی تیم و همچنین فراهم کردن مقدمات بهتر حضور پرشمار تماشاگران نیز فرصت باقی است، شهرداری این هفته در حالی میزبان فجر رده سومی است که آرمان گهرسیرجان تیم سیزدهم جدول باید از سایپا تیم رده چهارمی پذیرایی کند که کار هر دو تیم سخت است.
شهرداری آستارا نیز میهمان استقلال ملاثانی تیم دهم جدول است که خیالش از بقا آسوده است و چوکا تالش تیم پانزدهم جدول نیز شمس آذرقزوین تیم صدرنشین است که هفته قبل صعودش به لیگ برتر قطعی شد و دیدارهای باقی مانده برای آن‌ها جنبه تشریفاتی دارد.
البته می‌طلبد کادر فنی شهرداری که دوستی صمیمی با کادر فنی شمس آذر قزوین دارند نیز طی تماس تلفنی خواستار حضور آن‌ها با تمام نفرات اصلی در این دیدار مهم و مستقیم باشند.
خلیج فارس ماهشهر هم در انتهای جدول میزبان مس شهربابک تیم رده هشتمی است که آن‌ها نیز برای فصل آینده ابقا شده‌اند و شاید تنها هدفشان در ادامه بازی‌ها رسیدن به جایگاهی بهتر از هشتم باشد.

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه کردن