آغاز بي‌نظمي پيش از آغاز مسابقات؛ خدا به ليگ يك رحم كند!

b_150_100_16777215_00_images_stories_lige-azadegan.jpgدر حالی که هنوز لیگ دسته اول فوتبال آغاز نشده، اما در ابتدای راه شاهدیم که لیگ با 3 هفته تاخیر روبه‌رو شده است.

به گزارش "پایگاه اطلاع رسانی فوتبال همدان" و به نقل از فارس، ليگ فوتبال ایران از سال 1369 پس از تغییر دو نام تخت جمشید و قدس با نام لیگ آزادگان و با حضور تیم‌هایی از استان‌های مختلف پیگیری شد. این لیگ در دهه 80 به لیگ برتر تغییر نام داد و لیگ دسته اول با نام آزادگان پیگیری شد.

 

لیگ دسته اول با حضور 28 تیم در دو گروه 14 تیمی برگزار می‌شود که در پایان از هر گروه یک تیم به صورت مستقیم به لیگ برتر راه مي‌يابد و تکلیف تیم سوم نیز از بین تیم‌های دوم هر گروه و پس از برگزاری بازی پلی‌آف مشخص مي‌شود.

 

 

اینکه 3 تیم از دل این لیگ به معتبرترین مسابقات فوتبال کشور راه می‌یابند، نشان از اهمیت آن دارد و می‌طلبد تا نظارت و توجه کافی به آن شود. شاید انتظار بالایی نباشد که با برنامه‌ریزی مدون و اساسی بتوان تیم‌ها را با قدرت راهی لیگ برتر کرد.

مسئولان لیگ دسته اول اعلام کرده بودند که قصد دارند رقابت‌ها را با برنامه‌ریزی و هماهنگی لازم برگزار کنند، اما در ابتدای راه شاهد بی‌نظمی‌هایی در شروع آن هستیم.

طبق برنامه‌ریزی اعلام شده قرار بود مسابقات این فصل لیگ دسته اول از 11 شهریور آغاز شود، اما بهروان، رئیس لیگ آزادگان اعلام کرد که به علت بدهی تیم‌ها و مشخص شدن تکلیفشان لیگ با یک هفته تاخیر از 18 شهریور آغاز خواهد شد، ولي این تاریخ نیز از سوی مسئولان تغییر کرد تا شاید شرایط‌‌ ساير تيم‌ها برای حضور در لیگ مهیا شود. البته سایت فدراسیون فوتبال در حالی هفته اول را 23 شهریور اعلام کرد که دلیلی برای این تاخیر عنوان نکرده بود.

 

* رضایت‌مندانی که شاکی می‌شوند!

آنچه مسئولان از علت تعویق مسابقات عنوان کرده‌اند برطرف شدن بدهی‌ها و مسائل مالی باشگاه‌ها است و برای این امر حاضرند خیلی راحت رقابت‌ها را 3 هفته به تاخیر بیندازند!

به نظر می‌رسد برخی مربیان نیز از این امر شاکی نیستند و موافقند که این رقابت‌ها با تاخیر آغاز شود، اما نکته‌ای که باید به آن توجه کرد زمان پایان بازی‌ها است. جایی که هفته‌های حساس لیگ خواهد بود و تکلیف تیم‌های صعودکننده مشخص می‌شود.

زمانی که لیگ برتر به پایان رسیده و تیم‌ها مشغول به یارگیری می‌شوند، اما هنوز تکلیف تیم‌های صعودکننده مشخص نشده و این تیم‌ها زمان اندکی برای جذب بازیکنان خواهند داشت و فرصت بستن تیم را از دست می‌دهند. آیا اینجا مربیان و مسئولان باشگاه از زمان از دست رفته شاکی نخواهند بود و انتقادهای خود را نصیب فدراسیون نمی‌کنند؟ همان گونه که مسئولان باشگاه‌های صنعت نفت آبادان، نفت تهران و شهرداری تبریز در 2 فصل گذشته این مسائل را مطرح کردند.

 

* تعلیق و تعویق دردی را دوا می‌کند؟

پیام مشهد یکی از تیم‌هایی است که بارها از سوی کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال به علت بدهی‌ها و مسائل مالی تعلیق شد و چندین بار در هفته‌های مختلف اجازه حضور در زمین مسابقه را پیدا نمی‌کرد، اما شاهد بودیم که پس از گذشت چند هفته و به گفته خود مسئولان با پرداخت بدهی‌ها به لیگ بازمی‌گشت. دیری نمی‌گذشت که بار دیگر باشگاه تعلیق می‌شد و باز این روند تکرار می‌شد. پس از پایان فصل گذشته نیز مسئولان کمیته انضباطی به علت همین بدهی‌ها 3 امتیاز از باشگاه پیام کسر کردند که این امر موجب سقوط تیم مشهدی به لیگ دسته دوم شد.

تیم‌هایی همانند پیام در فوتبال ایران کم نیستند. باشگاه‌های زیادی هستند که با معضل بدهی روبه‌رو هستند. سؤالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که آیا شیوه مقابله با این مسئله تعلیق یک باشگاه و یا تعویق مسابقات است یا اینکه باید نحوه تیمداری و حمایت از بخش خصوصی را تغییر داد؟

 

* دو سوم استان‌های ایران در لیگ تیم دارند

28 تیم از 19 استان کشور در لیگ دسته اول حضور دارند و در دو گروه 14 تیمی رقابت‌های خود را دنبال می‌کنند. شاید بتوان نکات مثبتی را در مورد حضور این تعداد تیم برشمارد، از جمله اینکه اکثر استان‌های کشور می‌توانند نماینده‌ای در فوتبال داشته باشند و مردم این شهرها از هیجان این رشته ورزشی محروم نشوند، اما نکته‌ای که باید به آن توجه کرد عدم وجود ناظر و داور مجرب برای این تعداد بازی است و شاید اعتراضی که اکثر مربیان و مسئولان باشگاه‌های لیگ یکی به داوری و نظارت بر مسابقات انجام می‌دهند به همین علت باشد.

بهروان، رئیس سازمان لیگ آزادگان نیز معتقد است که برای افزایش کیفیت مسابقات باید تعداد تیم‌ها را کاهش داد و در همین زمینه درصدد هستند تا از فصل‌های آینده این امر محقق شود و در ابتدا از لیگ‌های پایه آغاز کنند.

 

* با این شرایط بهتر است لیگ تعطیل شود

قرار بود در این فصل لیگ دسته اول به علت بدهی‌ها و مشکلات مالی باشگاه‌ها تعداد تیم‌ها کاهش یابد و بهروان در هفته گذشته از اعلام آمادگی تنها 3 تیم خبر داد، اما در برنامه‌ای که فدراسیون اعلام کرد نام هر 28 تیم ذکر شده بود. این درحالی است که بهروان در گذشته اعلام کرده بود که باشگاه‌های بدهکار حق حضور در لیگ را پیدا نخواهند کرد، اما در خبر سایت فدراسیون عنوان شد که در صورت بدهی و عدم تسویه تا قبل از 72 ساعت از آغاز بازی، نتیجه همان دیدار 3 بر صفر اعلام خواهد شد و در صورت تکرار این موضوع به یک رده پایین‌تر سقوط خواهد کرد و خبری از عدم حضور و یا تعلیق نيست.

نادر دست‌نشان، یکی از مربیانی است که از عدم پرداخت مطالبات مربیان و بازیکنان شاکی است. وی در این باره به فارس مي‌گويد: اگر قرار باشد باشگاه‌ها با مربیان و بازیکنان قرارداد امضا کنند، اما هیچ پرداختی صورت نگیرد، بهتر است با این شرایط لیگ را تعطیل کنیم.

وی ادامه داد: 6 ماه در صنعت ساری فعالیت کردم و تیم را در لیگ دسته اول نگه داشتم، اما یک ریال دریافت نکردم. اگر لیگ امسال برگزار نشود، بهتر از این است که با این شرایط مسابقات را برگزار کنیم.

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه کردن