فوتبال نونهالان همدان، بی رمق در رونق استعدادسازی

b_150_100_16777215_00_images_555-30.jpgفوتبال نونهالان همدان این روزها بی رمق در رونق استعدادسازی، تنها با برگزاری لیگ پنج تیمی و با کمترین استقبال از سوی باشگاه داران در مسیری بی هدف پیش می رود.

به گزارش "همدان فوتبال"، حضور تنها پنج تیم در فصل جاری رقابت های لیگ فوتبال نونهالان استان همدان نشان از ناتوانی باشگاه ها در اداره تیم های پایه نظیر نونهالان، توجه آنها صرفا به تیم بزرگسالان، ضعف برنامه ریزی هیات های فوتبال شهرستان ها در ترغیب باشگاه ها مبنی بر تشکیل تیم های پایه و بی اعتقادی باشگاه ها به پشتوانه سازی برای آینده فوتبال استان دارد.

در فصل جاری رقابت های لیگ فوتبال نونهالان استان همدان که روز گذشته با قهرمانی تیم پاس همدان به پایان رسید، چهار تیم از شهرستان همدان و یک تیم از شهرستان کبودراهنگ حضور داشتند.

در واقع از 9 شهرستان استان همدان تنها دو شهرستان در این پیکارها تیمداری کردند و هفت شهرستان به بهانه ناتوانی مالی اقدام به اعزام تیم نکردند.

حال ناخوش فوتبال پایه همدان بویژه در رده های نونهالان و نوجوانان سبب شده تا در چند سال اخیر این استان فاقد نماینده در تیم های ملی باشد و گهگاهی شاهد ظهور تک چهره های فوتبالی در سطح ملی بود.

باقر جنتی یکی از مربیان موفق رده های سنی پایه فوتبال همدان در این باره گفت: استان همدان هیچ گاه در سطح تیم های ملی درخشش نداشته است و در سال های گذشته نیز نفراتی مانند جمشیدیان در رده جوانان، یوسف علیزاده و عسگری در رده نونهالان، سلیمانی در جوانان توانستند در مقطعی جزو نفرات ملی پوش باشند.

وی اضافه کرد: حضور فوتبالیست های همدانی در تیم ملی مستمر نبوده و هر از گاهی شاهد ظهور یک پدیده از استان در سطح ملی بوده ایم و بیش از این حق فوتبال استان نبوده است.

جنتی بیان کرد: یکی از دلایل اینکه فوتبال پایه همدان در سطح تیم های ملی با استان هایی نظیر تهران، اصفهان، گیلان و مازندران فاصله دارد، کمبود رقابت بین تیم ها در همدان است و این استان ها شرایطی برای تیم ها و بازیکنان مهیا می کنند که در طول سال حداقل 30 بازی رسمی انجام می دهند و لیگ ما با چهار بازی نمی تواند حقی از تیم های ملی داشته باشد.

این مربی با سابقه تیم های پایه فوتبال همدان افزود: حتی در معرفی تک چهره های نخبه فوتبال همدان به تیم ملی نیز غیرت و زحمت مربیان و بازیکنان تیم بوده است.

وی با تاکید بر اینکه باید شرایط لازم برای تجربه اندوزی بازیکنان مهیا شود، افزود: اکنون فوتبال پایه در ملایر و تویسرکان به وضعیت تعطیلی رسیده است و با این شرایط اوضاع فوتبال پایه روبه نابودی است.

بابک صمدیان از مربیان باتجربه فوتبال همدان نیز در این باره گفت: متاسفانه در سال های اخیر به جز کاهش تیم ها و افزایش هزینه ها، در عمل شاهد موفقیت و پیشرفت فوتبال همدان به خصوص در رده های سنی پایه نبوده ایم.

وی اضافه کرد: وقتی دغدغه هیات فوتبال استان همدان مسایل مالی و دریافت ورودی از تیم های پایه است، تیم ها به حداقل کاهش پیدا می کنند و نتیجه خوبی حاصل نمی شود چرا که بازیکنان با برگزاری رقابت های مستمر ساخته می شوند و می توان استعدادها را شکوفا کرد.

به گزارش ایرنا صمدیان خاطرنشان کرد: شرایط طوری رقم خورده که به جای تشکر از زحمات مربیان، شاهد دلسردی آنها از فعالیت هستیم و هیات فوتبال در تصمیم گیری ها، مسایل مالی را اولویت قرار می دهد.

وی افزود: اولویت فعالیت و خدمت به فوتبال پایه استان باید ایجاد شور و نشاط در بین بازیکنان باشد و معتقدم فضایی فراهم شود که تیم ها بدون پرداخت مالی رقابت ها بتوانند با حداکثر تیم حضور پیدا کنند.

وی یادآور شد: مدیریت در فوتبال عشق و علاقه می خواهد و بتواند بسترهای لازم را برای ترغیب مربیان و تیم ها در راستای حضور پرشور در رقابت های رده سنی پایه فراهم سازند.

علی گوهری یکی دیگر از مربیان فوتبال همدان نیز گفت: دلیل اصلی تعطیلی تیم های پایه شهرهای تویسرکان، ملایر، اسدآباد و حتی نهاوند به خاطر نگاه مادی گرایانه هیات فوتبال استان همدان است و ارزش معنوی فعالیت در قبال پرروش بازیکنان مستعد نادیده گرفته می شود.

وی اضافه کرد: افرادی که با هزینه شخصی تیمداری می کنند شایسته تقدیر و تمجید هستند و در زمانی که مورد حمایت قرار نمی گیرند به طور حتم از ادامه فعالیت دلسرد می شوند.

این مربی فوتبال خاطرنشان کرد: با پشتوانه سازی نکردن در مدارس فوتبال، امسال در مجموع کمتر بازیکنانی داریم که بتواند در سطح قهرمانی و مناطق کشور برای استان نمونه باشد.

وی افزود: استان همدان در سطح شهرهای کوچک نیز توان اداره فوتبال را ندارد و رقابت های نونهالان با حداقل تیم نمونه بارز این ضعف بوده چرا که متولیان فوتبال هرگز به فکر هزینه برای ایجاد تحول در فوتبال نیستند.

مجید لطیفی دیگر مربی رده های پایه فوتبال همدان در این باره گفت: در تمام رده های سنی در فوتبال پایه رقابت ها به صورت لیگ برگزار می شود حتی مدارس فوتبال باید به صورت پیکارهای فوتبال انجام شود اما متاسفانه همه سال شاهد برگزاری جشنواره کارگاهی رده پایه فوتبال در همدان با نهایت سه یا چهار بازی هستیم و این روند هرگز برنامه استاندارد در استعدادیابی نخواهد بود.

وی با بیان اینکه وضعیت موجود در مجموع منجر به تفرقه بین مربیان استعداد یاب و هیات فوتبال می شود، گفت: در حالیکه سایر استان های مطرح فوتبال کشور همواره شاهد هستیم که فستیوال به صورت لیگ برگزار شده و در برخی استان ها نیز مسابقه های زیر 13 سال برگزار می شود، در استان همدان بازیکنان زیر 12 سال بعد از برگزاری فستیوال و بازی نکردن در رده زیر 13 سال وارد رده نونهالان می شوند و با انجام پنج بازی دوره ای تیم برتر راهی میادین کشوری می شود.

وی در ادامه گفت: کم بودن رقابت های درون استانی برای تیم های پایه باعث می شود که در میادین کشوری نتایج درخشان کسب نشود و مربیان با چالش مواجه می شوند.

کوروش قپانوری مربی بازیکن ساز شهرستان نهاوند در رده های سنی پایه نیز در این باره گفت: استان ها ی موفق در فوتبال همواره به رده های پایه بیش از بزرگسالان اهمیت می دهند و نونهالان زیربنا و آینده فوتبال هر منطقه محسوب می شوند.

وی افزود: در همدان پایه های فوتبال استان به خاطر هزینه های سنگینی که باشگاه ها باید پرداخت کنند روبه تعطیلی است و این برای استان فاجعه به حساب می آید.

وی بیان کرد: هیات فوتبال همدان باید رقابت ها را رایگان و یا نیم به برگزار کند اما در حال حاضر ورودی سنگینی از تیم ها اخذ می کند و هیچ سودی هم این نوع تیم داری برای باشگاه ها ندارد.

قپانوری گفت: این نوع برگزاری رقابت ها نه تنها تشویق نیست بلکه فقط هزینه است و انتظار می رود هیات فوتبال با جذب اسپانسر، حداقل در هزینه ها کاهش دهد.

وی افزود: در این استان های همجوار نظیر کرمانشاه و لرستان ورودی جوانان سیصد الی چهارصد هزار تومان است و امکاناتی نظیر زمین، داور، آمبولانس نیز توسط هیات در اختیار آنها قرار می گیرد اما در همدان چندین برابر آن از تیم ها اخذ می شود.

رییس هیات فوتبال همدان نیز در این باره گفت: شهرستان ها به دلیل مشکلات مالی نتوانستند در رده لیگ نونهالان حضور یابند و حتی تیم هدف با قول حمایت توسط هیات گام به این رقابت ها گذاشت.

سیدمحمد عیوقیان به خبرنگار ایرنا افزود: هزینه های جانبی برای برگزاری رقابت ها بالا است و هیات فوتبال به تنهایی نمی تواند عهده دار هزینه ها باشد.

وی بیان کرد: نیاز است تیم های باشگاهی در جذب حامی مالی برنامه ریزی کنند و هیات فوتبال نیز هرگونه همکاری در این زمینه را خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: انتظار داریم تیم ها در رونق فوتبال همدان در رده های سنی پایه همکاری لازم را داشته باشند تا بتوانیم ظرفیت خوبی را در استان ایجاد کنیم.

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه کردن