بایدها و نبایدهای ورزشکاران در میهمانی خدا

b_150_100_16777215_00_images_stories_davidan.jpgماه مبارک رمضان ماه مناجات عبد با معبود است. در این ماه مبارک روزه بر مسلمانان واجب شده است.

به گزارش "همدان فوتبال"، ماه مبارک رمضان ، ماه خیر و برکت ، ماه انسان ساز و ماه نزول برکات است که هر چه انسان کامل تر باشد از فوائد این ماه بیشتر بهره می برد.

ورزش که همواره برای سلامتی جسم و روح به آن سفارش شده است ، در این ماه جلوه پر رنگ تری یافته و می تواند نقش خود در این مهم را بهتر و بیشتر ایفا کند .

ورزش نه تنها با روزه منافاتی ندارد بلکه اگر به صورت صحیح و اصولی انجام شود ، باعث آرامش و کاهش استرس ورزشکاران می شود و استقامت فکری و صبر آنان را تقویت می کند.

یکی از دغدغه های ورزشکاران چه حرفه ای و چه آنان که ورزش را برای سلامتی دنبال می کنند این است که بایدها و نبایدهای این ماه مبارک در رابطه با ورزش جیست؟

رییس هیات پزشکی ورزشی همدان به سوالاتی که در ذهن ورزشکاران شکل گرفته پاسخ داده است.

خیلی ها بر این عقیده اند که ماه رمضان با ورزش منافات دارد. این موضوع را تایید می کنید؟

در صورت توجه به توصیه های علمی روزه داری با شرط رعایت نکات تغذیه ای منافاتی با ورزش کردن ندارد، بلکه به انجام هر چه بهتر فعالیت های ورزشکاران کمک هم می کند.

ورزشکاران در این ماه چه مسائلی را باید رعایت کنند؟

در ماه رمضان توجه به تاثیر روزه داری بر بدن ورزشکاران از مسائل مهم مطرح در جامعه ورزش است. بسیاری از رشته های ورزشی به خصوص ورزش های سنگین در این مدت باید از شدت آنها کاسته شود و در حد حفظ آمادگی ورزشکاران انجام شود . ورزشکاران روزه دار باید از مصرف مکمل های ورزشی بدون توصیه پزشک به علت عوارض جانبی بر کلیه ها و دستگاه گوارش خودداری کنند و به جوانان و نوجوانان که معمولا پر تحرک هستند، توصیه می شود برای پیشگیری از ضعف قوای جسمانی در ماه مبارک رمضان، از انجام حرکات سنگین ورزشی اجتناب کنند.

فعالیت ورزشکاران نوجوان در این ماه باید چطور باشد؟

فعالیت زیاد نوجوانان روزه دار در ماه مبارک رمضان، به صرف انرژی بیشتر و افزایش تعریق طی ساعات روز منجر می شود.

بهترین ورزش در طول ماه مبارک رمضان چه ورزش هایی است؟

انجام ورزشهای مناسب، شنا و پیاده روی، دوچرخه سواری و ورزشهای هوازی برای آماده نگه داشتن بدن ورزشکاران ضروری است. بهترین ورزش در طول ماه مبارک رمضان شنا و پیاده روی پس از صرف افطار است چراکه از گرفتگی عضلات و بروز یبوست نیز پیشگیری می کند. ورزش در ماه رمضان از تجمع چربی در بدن جلوگیری و عمل سوخت و ساز را تسهیل می کند. به طوری که ورزشکارانی که روزه می گیرند کمتر دچار مشکلات گوارشی و قند خون می شوند، لذا ورزشکاران می توانند با یک برنامه غذایی غنی، انرژی مورد نیاز را تامین کنند.

چه برنامه غذایی را برای ورزشکاران در این ماه توصیه می کنید؟

مصرف تمام گروه های اصلی غذایی (شیر و لبنیات، نان و غلات، سبزیجات و میوه جات، گوشت، تخم مرغ و حبوبات بدون پوست) در ماه مبارک رمضان برای ورزشکاران روزه دار تأکید می شود و ورزشکاران می توانند با یک رژیم غذایی سالم، نیازهای مورد نیاز بدنشان را تأمین کنند و از فواید روزه برای سلامتی خود برخوردار شوند.

در وعده سحر برخی ورزشکاران غذایی صرف نمی کنند. این کار را تایید می کنید؟

تأکید می شود وعده سحر حذف نشود. بیدار نشدن برای صرف سحری به طور کامل توصیه نمی شود و در طولانی مدت سبب ضعف و بیحالی روزه داران خواهد شد. بهتر این است که بیشتر انرژی بدن با خوردن سحری تأمین شود. ورزشکاران سعی کنند بدون سحری روزه نگیرند، زیرا در این صورت فرد ممکن است در طول روز دچار ضعف و بیحالی شود. ورزشکاران فراموش نکنند که پرخوری در هنگام سحر نه تنها از احساس گرسنگی در ساعات انتهایی روز جلوگیری نمی کند، بلکه در ساعات ابتدایی بعد از سحر، فشار زیادی را به معده و دستگاه گوارشی فرد وارد می کند که سبب بروز علایمی نظیر سوء هاضمه، درد و نفخ معده می شود.

در وعده سحر چه غذاهایی را پیشنهاد می کنید؟

در سحر از مواد غذایی پروتئین دار (تخم مرغ، حبوبات، لبنیات و گوشت) استفاده کنید و به جای نوشیدن آب زیاد، میوه های آبدار بخورید.

با توجه به فصل تابستان چه راهی را پیشنهاد می کنید تا در طول روز از تشنگی کاسته شود؟

استفاده به موقع و به اندازه آب از دیگر نکاتی است که باید در طول این ماه به آن توجه کرد. کم آبی بدن می تواند در برخی از موارد به خصوص هنگام ورزش کردن مشکل ساز شود، اما با تغییر زمان در برنامه های ورزشی می توان با این مشکل مقابله کرد. ورزشکاران می توانند برنامه ورزشی صبح خود را به بعد از افطار منتقل کنند و به این ترتیب، احتمال وقوع مشکلات را به حداقل برسانند.به افرادی که امکان تغییر برنامه ورزشی خود را ندارند نیز توصیه می شود که در هنگام سحر و افطار مقدار بسیار زیادی آب بنوشند تا علاوه بر این که این نیاز بدن را برطرف کرده باشند، مقداری آب در بدن ذخیره شود تا در موقع نیاز بدن از آن بهره جوید و به این ترتیب احتمال وقوع خطرات ناشی از کم آبی به حداقل برسد.

چه مایعاتی را برای وعده سحر پیشنهاد می کنید؟

مایعات توصیه شده برای سحری باید به تدریج نوشیده شود. یک لیوان آب میوه تازه و یک لیوان شربت عسل یا قند اثر مفیدی خواهد داشت، همچنین لیموترش تازه نیز مناسب است. رژیم غذایی سحر بهتر است شامل مواد غذایی متنوعی باشد.

خیلی از افراد ورزشکار بعد از خوردن سحری می خوابند این از نظر علمی مشکلی ندارد؟

ورزشکاران سعی کنند بعد از خوردن سحری تا حد امکان نخوابند، چون درازکشیدن سبب برگشت مواد به مری و ترش کردن می شود و گذشته از آن پس از بیداری احساس خوبی نخواهند داشت. این کار در دراز مدت باعث سوزش سر، شکم و بیماری رفلکس معده و مری می شود. در این بیماری غذا از معده و مری بر می گردد و به اصطلاح به آن احساس ترش کردن می گویند.

در هنگام افطار چه غذاهایی را توصیه می کنید؟

نیاز فوری بدن در هنگام افطار به دست آوردن یک منبع انرژی به شکل گلوکز (قند خون) برای هر سلول زنده به خصوص سلول های مغز و اعصاب است. خرما و آب میوه منابع خوب قند است بنابراین هنگام افطار مصرف خرما، آب میوه، سوپ سبزیجات با رشته به منظور حفظ تعادل قند، آب و مایعات بدن توصیه می شود.

روزه را با چه غذاهایی افطار کنیم ؟

افطار را با نوشیدن یک فنجان آب گرم، شیر گرم و یا چای کمرنگ شروع کنید، به گونه ای که دمای مایعات مذکور نه سرد و نه گرم باشد. تا حد امکان از نوشیدن آب زیاد در هنگام افطار خودداری کنید.

بهترین زمان ورزش در ماه رمضان چه موقعی است؟

بهترین زمان ورزش در ماه مبارک رمضان 2-3 ساعت بعد از افطار است و برگزاری مسابقات ورزشی بلافاصله بعد از افطار از نظر علمی قابل پذیرش نیست. ورزش کردن بلافاصله بعد از افطار موجب خستگی، وارد آمدن فشار بر سیستم عصبی، مفصلی، گوارشی و به ویژه عضلانی می شود که در نهایت ممکن است موجب بروز بیماری ها و آسیب های ورزشی شود.

نحوه انجام تمرینات در این ماه چگونه باید باشد؟

ورزشکاران سعی کنند در ماه مبارک رمضان تمرینات ورزشی خود را سبک تر انجام دهند، زیرا انجام حرکات ورزشی سنگین موجب از دست دادن آب و الکترولیت ها و ضعف شدید در ورزشکاران می شود.

در پایان صحبت خاصی ندارید؟

 

فراموش نکنید نظم کاری و تمرین کردن در ماه رمضان تغییر می کند پس ورزشکاران باید برنامه ریزی مناسبی داشته باشند. در این ماه باید تغییراتی را در سیستم های تمرینی ایجاد کرد. در مجموع توصیه می شود که در ماه رمضان تمرینات ورزشی از سحر تا افطار سبک تر باشد چون بدن آب و الکترولیت زیادی را در جریان ورزش از دست می دهد.

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه کردن