فوتبال همدان در ورطه نابودی/ مُهر شورا، پای انحلال باشگاه شهرداری

b_150_100_16777215_00_images_169266377.jpgشورای شهر همدان در آستانه آغاز فصل جدید رقابت‎های لیگ دسته اول فوتبال کشور، با مصوبه‎ای عجیب، شهرداری این شهر را از هرگونه فعالیت حرفه‎ای و تیمداری منع کرد.
به گزارش "همدان فوتبال" و به نقل از خبرگزاری فارس، تیم شهرداری همدان ویترین و نماد فوتبال هگمتانه، تیمی که سال‌ها پله‏‌های موفقیت را یکی پس از دیگری طی و آرام آرام از پایین‌ترین سطح فوتبالی ممکن حرکت کرد و به لیگ دسته اول فوتبال کشور رسید.
با ترکیبی ۸۵ درصدی از بازیکنان و کادری بومی و البته با هزینه بسیار کم در اولین سال حضورش در لیگ دسته اول، کاری کرد کارستان و با یقه‌گیری همه گردن‌کلفت‎های گروهش، به رتبه دهم جدول رسید.
اما در حالی که این روزها تیم های رقیب شهرداری همدان در لیگ دسته اول به دنبال جذب بازیکنان مد نظر خود و آغاز دوران بدنسازی هستند اما در همدان، پارلمان شهری با صدور مصوبه‎ای رأی به انحلال تیم دادند.
خبری بسیار شوکه‌کننده که جامعه ورزشی و فوتبال‌دوستان همدانی را در بُهت و حیرت فرو برد. قطعاً ابلاغ این رأی شمارش معکوس برای نابودی فوتبال همدان را شروع خواهد کرد و در دراز مدت اثر سوء خود را بر بدنه ورزش و فوتبال همدان خواهد گذاشت.
فوتبال به عنوان پرمخاطب‌ترین حوزه ورزش قطعاً بخش رسانه و توجه مردم را به خود معطوف ساخته و به نوعی ویترین ورزشی است و ورزش قهرمانی موتور محرک توسعه ورزش همگانی عنوان شده است اما در شورای شهر همدان، توجه به ورزش همگانی دلیل اصلی عدم تیمداری در بخش قهرمانی است و این عمل به دور از سیاست کلی نظام در بحث ورزشی است.
در حالی که توسعه ورزش یکی از موارد مهم در امور شهری محسوب می‏‌شود و حتی در فیش‎های عوارض سالیانه نیز بندی به عنوان «خدمات ورزشی» از شهروندان خود دریافت می‏‌کند، شورانشینان همدانی پس از برگزاری جلسات مختلف، در نهایت رأی به عدم تیمداری در لیگ دسته اول فوتبال کشور دادند.
زمانی این موضوع جالب می‎شود که ابتدا به دلیل محدودیت‎های قانونی این طرح در صحن پارلمان محلی همدان آغاز شد اما وقتی متوجه شدند با توجه به اینکه شهرداری از هیچگونه بودجه دولتی برخوردار نیست و به عنوان یک نهاد غیر دولتی و مردمی منعی برای فعالیت ندارد، هزار داستان عجیب و غریب دیگری روی هم سوار کردند تا نگذارند تنها تیم همدانی در لیگ دسته اول جایی داشته باشد.
 یکی از موافقان اصلی انحلال باشگاه شهرداری طی جلسه‎ای که با حضور جمع از کارشناسان و خبرنگاران موافق و مخالف این اقدام برگزار شد یکی از دلایل اصلی انحلال تیم شهرداری در لیگ دسته اول فوتبال کشور را توجه به ورزش‎های شهروندی و بازی‎های بومی و محلی عنوان کرد.
این عضو شورا در پاسخ به پیشنهاد یکی از خبرنگاران به منظور استفاده از تجارت فوتبال و کسب درآمد برای تیم گفت: تیم شهرداری پرخرج است و برای کمک‌هزینه آن جذب اسپانسر و استفاده ابزاری از بازیکنان برای درج تبلیغ روی لباس‎های آنها و فروش بازیکن به باشگاه‎های دیگر، خلاف کرامت انسانی بوده و به دور از اخلاق است، من به شدت با آن مخالفم و باید تنها ورزش همگانی را ترویج دهیم.
جالب است بدانید در حالی تیم شهرداری همدان در اولین سال حضور در لیگ دسته اول به مکان دهم جدول رسید که تنها با بودجه ۸ میلیارد تومانی راهی این لیگ شده بود و یکی از کمک‌خرج‎ترین تیم‎های دسته اول بود.
 قطعاً با این تفکرات و عدم دانش ورزش که بر صحن شورا شهر حاکم است، باید فاتحه این تیم قدیمی که سالهاست پله پله لیگ‌های مختلف را پشت سر گذاشته و راهی لیگ دسته اول شده است را بخوانیم.
هر چند شنیده‌های خبرنگار فارس از این حکایت دارد که مجموعه شهرداری و در رأس آن شهردار همدان با این مصوبه به شدت مخالفت کرده و خواستار ارسال یک لایحه جدید برای تمیداری و حتی تأمین محل اعتبار این باشگاه است.

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه کردن