فرصت کوتاه شهرداری همدان برای حضور در لیگ یک فوتبال کشور

b_150_100_16777215_00_images_stories_shahrdari_shahrdari-hmd2.jpgزمان برگزاری فصل جدید رقابت‌های لیگ دسته اول فوتبال کشور در حالی دهم مهرماه امسال اعلام شده است که تیم شهرداری همدان همچنان برای حضور قدرتمند در این مسابقات شرایط مشخصی ندارد.
سازمان لیگ در بخشنامه‌ای اعلام کرد که رقابت‌های فصل جاری لیگ یک زودتر برگزار می‌شود و همین مساله باعث شده تا تیم‌ها برای تکمیل نفرات مدنظر خود دست به کار شوند.
به گفته فریبرز محمودزاده مسئول برگزاری مسابقات لیگ یک، به دلیل اینکه بازی‌های لیگ یک به نسبت لیگ برتر چهار هفته بیشتر برگزار می‌شود، به مراتب طولانی‌تر خواهد بود.
در واقع ماراتن لیگ یک که ۳۴ هفته است، در مقایسه با سایر لیگ‌های کشور مانند لیگ برتر (۳۰ هفته) ، لیگ ۲ (۲۶ هفته)، لیگ سه مرحله اول (۱۳ هفته)، لیگ سه مرحله نهایی (۱۸ هفته) از لحاظ تعداد هفته بیشتر است.
محمودزاده ادامه داد: به خاطر طولانی بودن لیگ یک ما چاره‌ای جز زودتر شروع کردن مسابقات این سطح را نداریم ضمن اینکه لیگ برتر قرار بود در اوایل مهرماه آغاز شود اما به دلیل بازی‌های فیفادی، تیم ملی و لیگ قهرمانان آسیا به آخر مهرماه موکول شد.
وی تاکید کرد: باشگاه‌ها باید تا این تاریخ آماده شوند تا حداقل مسابقات لیگ یک، ۲ هفته زودتر از لیگ برتر آغاز شود.
نخستین تجربه شهرداری در لیگ یک
شهرداری همدان امسال توانست با قهرمانی در گروه یک رقابت‌های لیگ دسته دوم فوتبال کشور رهسپار مسابقات لیگ یک شود تا شگفتی بزرگی را خلق کند.
تیمی که همراه با پاس نمایندگان فوتبال همدان در لیگ ۲ کشور در سال‌های اخیر بودند اما امسال با کسب نتایج درخشان و مدیریت منسجم و به دور از حواشی توانست عملکرد درخشانی را به ثبت رسانده و سهمیه حضور در لیگ یک کشور را کسب کند.
شهرداری توانست با ۴۸ امتیاز و بالاتر از سایر حریفان قدرتمند خود به لیگ یک صعود کند تا همدان پس از پنج سال دوری از این رده از مسابقات، صاحب نماینده شود.
شهرداری توانست با ۴۸ امتیاز و بالاتر از سایر حریفان قدرتمند خود به لیگ یک صعود کند تا همدان پس از پنج سال دوری از این رده از مسابقات، صاحب نماینده شود.
تیمی که امسال با حمایت‌های همه جانبه عباس صوفی شهردار همدان و بدون دغدغه مالی و امکاناتی توانست صعود تاریخی را رقم بزند.
در واقع شهرداری همدان برای نخستین بار وارد لیگ یک فوتبال کشور می‌شود و این شیرینی صعود پایان دهنده تلخکامی فوتبال همدان بود.
آخرین حضور یک نماینده از استان همدان در رقابت‌های لیگ یک به پنج سال پیش در فصل ۹۵-۹۴ برمی گردد جایی که تیم پاس به عنوان نماینده استان همدان در این رقابت‌ها حضور داشت و در پایان فصل با قرارگیری در رتبه شانزدهم جدول به رقابت‌های لیگ دسته دوم باشگاه‌های کشور سقوط کرد.
نبرد سخت در جمع مدعیان لیگ یک
نیم نگاهی به جدول تیم‌های حاضر در رقابت‌های لیگ دسته اول فوتبال کشور نشان می‌دهد که شهرداری همدان هیچ گاه قابل قیاس با تیم‌های حاضر در لیگ ۲ نیست.
تیم‌هایی که یا وابستگی به بودجه صنایع بزرگ کشور دارند و یا جزو تیم‌های مطرح بخش خصوصی به شمار می‌روند و بخشی از تیم‌ها نیز سابقه طولانی در این مسابقات داشته و در جمع آن‌ها تیم ضعیف دیده نمی‌شود.
شهرداری همدان برای باقی ماندن در کورس تیم‌های لیگ یک چاره‌ای جز تزریق منابع مالی مناسب برای مقابله با حریفان ندارد.
تیمی که اکثر بازیکنانش در فصل قبل را بازیکنان بومی تشکل می‌دادند که البته با توجه به سطح بالای لیگ یک نمی‌تواند با همین ترکیب دلخوش به کسب نتایج لازم در مسابقات بود.
بنابراین رضا طلایی منش سرمربی بومی شهرداری به خوبی می‌داند که حتی برای بقا در لیگ یک کشور نیز باید تیمش را تا حد امکان از داشتن بازیکنان باتجربه و مسلط به لیگ یک تکمیل کند.
افزون بر اینکه شهرداری باید بودجه‌ای را صرف جذب بازیکنان مدنظر کند، هزینه‌های جانبی نیز نفس تیم‌ها را به شمارش انداخته است و تیمی که بتواند امکانات بهتری را مهیا کند، به طور قطع روحیه بازیکنان آن تیم نیز به مراتب بهتر خواهد بود.
مسوولان شهرداری همدان از هم اکنون باید به فکر تامین منابع مالی برای تیم شهرداری باشند تا بتوانند با جذب بازیکنان مناسب، جدال برابر را در لیگ دسته یک کشور برقرار سازند.
مسوولان شهرداری همدان از هم اکنون باید به فکر تامین منابع مالی برای تیم شهرداری باشند تا بتوانند با جذب بازیکنان مناسب، جدال برابر را در لیگ دسته یک کشور برقرار سازند.
لیگ یک جای اشتباه نیست و چه بسا با تدبیر اشتباه و تصمیم گیری‌های غیرکارشناسانه، بازهم شاهد اتفاق‌های تلخ در فوتبال همدان طی سال جاری باشیم.
دست اندرکاران شهرداری باید هرچه زودتر نسبت به برنامه ریزی برای حضور مطلوب در این مسابقات اقدام کنند و اجازه ندهند تصمیم گیری‌ها به روزهای پایانی موکول شود.
شهرداری از هم اکنون باید کادر فنی خود را مستقر کرده و نسبت به جذب بازیکنان جدید و مدنظر اقدام کند ضمن اینکه فرصتی برای آماده‌سازی تیم وجود ندارد.
بررسی‌ها نشان می‌دهد برای حضور و ماندن در کورس تیم‌های لیگ یکی حداقل نزدیک به ۱۰ میلیارد تومان بودجه نیاز است و باید دید مسوولان شهرداری همدان آیا توان تامین این اعتبار مالی را دارند یا بازهم شاهد سقوطی دیگر از نمایندگان فوتبال این استان به لیگ‌های پایین‌تر کشور خواهیم بود.

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه کردن