گزارش تفصیلی و حواشی مراسم جشن روز خبرنگار در همدان/ استاندار کلیپ مربوط به سقوط پاس را دیده یا تعریفش را شنیده بود؟

b_150_100_16777215_00_images_stories_ruze_khabarnegar.jpgاين پايگاه يك پايگاه خبري ورزشي است اما با توجه به حساسيت موضوع و بي‌حرمتي‌اي كه به شأن خبرنگار در روزش شد و از سويي ديگر تلاش‌هاي خانه مطبوعات در برگزاري مراسم ناديده گرفته و از اجراي برنامه‌هاي آنها جلوگيري شد، اين مطلب كامل كه گوياي همه اتفاقات آن روز است به نقل از "همدان پرس" منتشر مي‌شود.

از روزهای زندگی روزنامه وار گذشتیم، صفحه ها را یکی یکی ورق زدیم، شادی هایمان را در صفحه حوادث گم کردیم و هر چه آگهی دادیم نام و نشانی را نیافتیم. بیا این صفحات باقیمانده را دقیق تر بخوانیم شاید چیزی که عمری در پی اش بودیم را بیابیم و در شماره بعد لبخند ها را منتشر کنیم.

مراسم نکوداشت روز خبرنگار و سالروز شهادت محمود صارمی هر سال حواشی بسیاری را در دل خود دارد؛ اما 17 مرداد سال جاری این مراسم حواشی شیرین تری برای خبرنگاران همداني داشت که امیدواریم همکارانمان در نشریات و سرپرستي خبرگزاری ها رسالت خود را انجام داده و این حواشی را بست و انعکاس دهند.

روز گذشته خبرنگاران استان به جشنی كه با نام خبرنگار و برای این قشر زحمت کش ترتیب داده شده بود شرکت کردند، البته نه جشنی به میزبانی خانه مطبوعاتی که می بایست خود متولی برگزاری این جشن می شد، بلکه به ميزباني اداره کل فرهنگ و ارشاد استان.

این که یک سازمان دولتی میزبان این رویداد بسیار فرخنده برای خبرنگاران و حتی مردمی که این قشر را چشم و گوش و زبانشان می دانند باشد، چندان ناخوشایند نیست؛ اما نکته حائز اهمیت این است که در این روز ملی که در هر فرهنگ و آیین و هر جامعه مقدس خوانده و جایگاه شریف این قشر ارج نهاده می شود برنامه ای کاملا دولتی همانند تمام برنامه های ادارات كه در 364 روز سال ترتیب داده مي شود برگزار شد.

موید این مطلب برنامه های شادی چون پخش زنده گروه موسیقی سنتی و نقد هایی بود که در قالب طنز، شعر، نمايش و حتی بیانیه کمیته خبرنگاران و از سوی اعضای کمیته خبرنگاران و خبرنگاران استان برای این روز ترتیب داده شده بود همگی چند روز قبل از برگزاری این جشن از سوی مسئولان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی رد و تصمیم بر حذف این برنامه ها گرفته شد تا تنها دلخوشی رابطان خانه مطبوعات برای حضور در جلسه ای که می باید توسط همین خبرنگاران مدیریت و اجرا شود پخش دو کلیپ ساخته شده توسط باشگاه خبرنگاران و کلیپی در نقد چگونگی سقوط پاس از لیگ برتر باشد.

اما در روزی که خبرنگاران باید صحبت کنند و مدیران استان می بایست بنشینند و گوش دهند، اتفاقات دیگری رخ داد، اینجا نه خانه امن و جشنی بود برای پاسداشت و نکوداشت یاد و خاطره خبرنگارانی که قلمشان در میان ظلم و بی عدالتی شکست و نه بویی از روزی داشت که به احترام خون پاک تمام شهدا و خفتگان و در بند شدگان این قشر قرار است هر سال جشنی ترتیب داده شود و از فعالانش تجلیل و از زحمات یک ساله آنها قدردانی شود.

مدیران باید می آمدند تا از مشکلات و دردهای خبرنگارانی که یک سال رنج و سختی را متحمل شده و اهانت ها و بی حرمتی های  افرادی که نام خود را مدیر نهاده اند اطلاع پیدا کنند و می شنیدند از شان و منزلتی که از سوی بعضی مسئولان نادیده گرفته می شود، مسئولانی که تنها  در شعارشان رسانه ای بوده و جایگاه و شان خبرنگار و رسالتی که باید آن را به انجام برسانند را درک می کنند.

امام جمعه اولین معترض جشن 17 مرداد سالن را ترک کرد
همانطور که برای جامعه خبری استان انتظار می رفت جلسه از همان ابتدا با حاشیه همراه بود و در حالی که آیت ا.. طه محمدی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان برای سخنرانی دعوت شده بود گروه تواشیح شروع به اجرای مراسم کرد و در این هنگام بود که آیت ا.. محمدی سالن را به نشانه اعتراض ترک کرد. با وجود اینکه مسئولان اداره کل ارشاد استان میزبان برنامه بودند اما مسئولان خانه مطبوعات تا درب خروج از ایشان درخواست داشتند که از تصمیم خود منصرف شده و به سالن باز گردد اما تلاش این افراد نیز میسر نشد.

بازهم شان خبرنگاران نادیده گرفته شد
اداره ای که با دستور روسا و قطعا با هماهنگی و به اطاعت از مسئولان ارشد استان این میزبانی و چیدمان برنامه های مشخص شده را ترتیب داده بود، سالنی را برای میزبانی از حدود 350 خبرنگار و فعال رسانه ای استان دعوت شده در نظر گرفته بود که ظرفیت آن تنها حدود 250 صندلی بود و بسیاری از خبرنگاران قصد ترک سالن را داشتند؛ اما به حرمت همکاران و روزی که در آن بودند و به احترام نام خبرنگار بر روی سکوها و پله ها نشسته و یا ایستاده نظاره گر برنا مه ها بودند.

البته مهمترین دلیل این حضور این بود که آمده بودند تا حرفهایشان را بزنند و بروند؛ نه این که همانند تمام روزهای یک سال که ناملایمات و ناگفته ها را به رشته تحریر در می آورند (اگر گوش شنوایی باشد) و یا با صبوری و عشقی که به حرفه خود دارند در دل مدفون می کنند.

غیبت بسیاری از مدیرانی که دعوت شده بودند
بسیاری از مدیران استان به همراه مدیر روابط عمومی شان علي رغم دعوت در این مراسم، حتی به خود زحمت ندادند در این جشن شرکت کنند و در مراسم حضور نداشتد تا مشخص شود بعضی از مدیران چه میزان برای خبرنگاران ارزش و احترام قائل هستند، آن هم مدیرانی که کافی است یک خبرنگار در نشست ها و جلسات رسانه ای آنها حاضر نشود موضع انتقادی گرفته و گلایه می کنند که چرا تعداد خبرنگاران حاضر کم بوده و با فلان نشریه و فلان خبرگزاری نیامده اند. البته تعدادی از مدیران هم بودند که برای مدت کوتاهی به سالن آمده و سپس سالن را ترک کردند.

خبرنگاری که حصار را شکست!!
کنداکتور برنامه به این صورت ترتیب داده شده بود که بعد از تلاوت آیات قرآن مجید، سخنرانی و خیر مقدم توسط رییس خانه مطبوعات استان، اجرای گروه تواشیح، سخنرانی آیت ا.. محمدی، پخش کلیپ، سخنرانی رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، پخش کلیپ، پرسش و پاسخ، قرائت بیانیه و دعوت به صرف شام، که البته هر دو کلیپ نیز در هنگام برنامه توسط مسئولان ارشاد حذف و دستور به جلوگیری از پخش آنها صادر شد بود.

آری این مراسمی بود که از آن به جشن روز خبرنگار یاد می شود و زمان قرائت بیانیه روز خبرنگار نیز طوری طراحی شده بود که در واپسین لحظات مراسم که بی شک با همهمه و حتی ترک سالن از سوی مسئولان حاضر در سالن همراه است قرار گیرد.

وقتی امام جمعه سالن جلسه را ترک کرد با توجه به این که رییس خانه مطبوعات تنها به بیان خیر مقدم پرداخت، سخنراني استاندار را می توان به عنوان سومین بخش مراسم روز خبرنگار نام برد که به ايراد سخن پرداخت و در حالی که به دفاع از عملکرد و وعده هایی که داده شده بود اشاره می کرد و از معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد، بابت تایید مجوزهای چاپی که به تازگی اعلام شده بود تقدیر می کرد  حصار تشکیل شده از سوی مسئولان و مقامات دولتی تشکیل شده را شکست.

و اما حرف های دلی پر درد که بی مقدمه و در میان صحبت های استاندار از زبان یکی از خبرنگاران جاری و گفته شد این حصار را شکست و برنامه ی کاملا دولتی قبل از این که کاملا شکل و قالب خود را بگیرد و بر وفق مراد متولیان پیش رود تغییر کرد، برنامه ای که مجریان با اهداف خاص خود آن را ترتیب داده بودند تا در میان عملکرد ضعيف خود در تحقق وعده هایی که در زمان روی کار آمدن در رسانه ها مطرح شده و همچنین پیگیری هایی که در روز خبرنگار سال گذشته از پشت تریبون همین جشن وعده داده بود را پنهان کرده و یک بار دیگر وعده ای دیگر و حرف های شعاری دیگر نطق کنند.

مهرداد حمزه که از فعالان جوان عرصه رسانه در استان همدان است در حالی از استاندار خواست تا به صحبت های او گوش دهد که هیچ کس از این موضوع خبر نداشت که از این جای برنامه همه چیز تغییر می کند و با وجودی که اجازه پخش برنامه هایی چون، کلیپ شعر، طنز، تئاتر و ديگر برنامه ها داده نشد؛ اما در میان حضور مقام ارشد استان و دیگر مسئولان حرف هایی گفته شود که دردهای کهنه خبرنگاران و جامعه رسانه استان است، آن هم حرف هایی که مسئولان نمی خواستند گفته و شنیده شود.

اگر کاریکاتور شما را بکشند چه واکنشی نشان می دهید؟
صحبت های حمزه در سه محور مطرح شد، اول اینکه؛ مشکل مسکن خبرنگاران که در سال گذشته توسط استاندار وعده مرتفع شدن آن داده شده بود به کجا رسيده و این که تاکنون اقدامی در این خصوص صورت نگرفته است، دوم: اشاره ای شد به تحصن و شعارهایی که چندی قبل تاکسیرانان در مقابل فرمانداری داشتند و اقدام مسئولان استان که بعد از آن کرایه ها به ناگاه افزوده شد و اینکه خبرنگاران نیز باید تحصن کنند و شعار دهند تا به حق و حقوقشان رسیدگی شود و سوم: با اشاره به کاریکاتوری از محمدتوکلی که در ماهنامه اختصاصی استاندار چاپ شده بود و اینکه اگر یکی از رسانه های استان کاریکاتور تصویر وي را بکشد چه واکنشی نشان می دهد؟

درست است که پیریایی در مقابل صحبت های مهرداد حمزه خود را خونسرد نشان داد و با خنده صحبت های او را حتی تایید کرد اما هنگامی که خطاب به فرماندار و دیگر مسئولان از آنها گلایه کرد که با انجام ندادن و عدم پیگیری های آنها، شخص استاندار را در مقابل خبرنگاران خلع سلاح کرده و حرفی برای گفتن ندارد مشخص شد که تا چه حد از صحبت های مطرح شده راضی بود.!!

استاندار کلیپ را دیده بود یا تعریفش را شنیده بود؟
مديريت ارشد استان در پاسخ به سوالی مبنی بر اجازه ندادن پخش کلیپی با مضمون بررسی مشکلاتی که فصل گذشته در باشگاه پاس رخ داد و همچنین دلایل مخالفت رییس هیات مدیره با استعفای مدیران غیر بومی و در مقابل عدم واکنش و توجه وی در حمایت از مدیران بومی کنونی باشگاه و سکوت در مقابل استعفای صوفی در هفته های اخیر گفت: "صوفی را من آوردم، تا زمانی که از خود توانایی نشان دهد بهترین گزینه برای مدیریت باشگاه است".

پرسشگر سوال که به دنبال گرفتن مجوز پخش این کلیپ که قبلا توسط اداره ارشاد استان نیز تایید شده و مشخص نشد به چه دلیلی در هنگام برنامه توسط افرادی از پخش آن جلوگیری شد بود، جواب دیگری گرفت و در مقابل این خواسته خبرنگار، استاندار و رییس هیات مدیره فرصت را غنیمت شمرد و از آنجا که کاملا مشخص بود از متن و گزارش کلیپ پخش نشده آگاهی دارد شروع به دفاع از عملکرد خود کرد.

امروز روز شما نیست، بیاييد پایین و بنشينيد تا ما صحبت کنیم
یکی دیگر از خبرنگاران با درخواست "امروز روز خبرنگاران است و آنها باید حرف بزنند، شما باید از پشت تریبون پایین بیایید و اجازه بدهید خبرنگاران صحبت کنند و شما گوش دهید" از استاندار خواست تا حرف ها و ناگفته های خبرنگاران را گوش دهد به جای اینکه گزارش دهد و پشت تریبون بایستد.

استاندار نیز خطاب به او یک بار دیگر با لبخندی بر لب این کار فاضل همداني را زیگزاگ حرف زدن خواند و در حالی که قصد داشت با شوخی و خنده از این موضوع بگذرد با حضور خبرنگار دیگر در روی سن روبرو شد که از او اجازه صحبت خواست و از آنجا که تایید داشت بر این که این روز خبرنگار است و باید آنها حرف هایشان را بزنند اجازه صحبت را به سعیده آقاخانی خبرنگار روزنامه همشهري داد.

b_150_100_16777215_00_images_stories_ruze_khabarnegar-1.jpgبعضی مدیران در مقابل نقد ما را تهدید می کنند
"برخي از مدیران در مقابل انتقاد جبهه گیری می کنند و یا پس از چاپ مطلب با تماس های پی در پی تلفنی ما را تهدید می کنند"، این جمله ای بود که سعیده آقا خانی رو به سوی مدیران و شخص استاندار مطرح کرد. وي در ابتدای صحبت هایش به انتقاد از عملکرد مدیرانی که نقد پذیر نیستند پرداخت و بسیاری از مدیران استان را به این امر متهم کرد. وی که اشاره ای به گزارش هایش در روزنامه مذکور داشت این برخورد از سوی مدیران را نشان از ظرفیت مدیران و قدرت پذیرش انتقاد آنها دانست.

در بخش دوم صحبت های آقاخانی اشاره ای به مسکن خبرنگاران شد، وي در پیرو صحبت های حمزه مسکن مهر و محلی که برای ساخت مسکن مهر در نظر گرفته می شود را در شان و جایگاه خبرنگار ندانست و با اشاره به این که بسیاری از افراد عادی و متقاضیان مسکن مهر در کنار مشکلاتی که دولت برای واگذاری این پروژه برای آنها بوجود آورده دیگر حاضر نیستند از این تسهیلات استفاده کنند از مقام ارشد استان خواست تا برای خبرنگاران، که جایگاه شایسته و رفیع دارند تسهیلاتی در نظر بگیرند تا در هر نقطه ای که مایل بودند نسبت به خرید خانه اقدام کنند نه در حاشیه های شهر.

در بخش سوم و پایانی صحبت های آقاخانی به ترد و ممنوع الورود شدن برخی خبرنگاران به حوزه استانداری اشاره شد و یک بار دیگر به عدم انتقاد پذیری مدیران اشاره و نمونه بارز آن را ممنوع الورود شدن خبرنگاران عنوان کرد.

در بین خبرنگاران بیشترین ضربه را من خوردم...!!
تا کی میخواهیم شعار دهیم که از حقوق خبرنگار دفاع می کنیم
پس از صحبت های این خبرنگاران نوبت به مجری برنامه رسید تا از میهمان بعدی برای بخش بعدی برنامه دعوت کند، اما علیرضا صفی زاده که از خبرنگاران و مجریان توانمند استان بوده و دعوت از وی به عنوان مجری مراسم توسط خانه مطبوعات و به عنوان یادبود و یادگاری از مرحوم صفی زاده بود لب به سخن گشود و حرف هایی را به زبان آورد که به گفته خود سالها در سینه حفظ کرده بود.

صفی زاده با دفاع از جایگاه خبرنگاری خطاب به استاندار از کودکی خود سخن گفت: "در زمانی که بیشترین نیاز به داشتن پدر به عنوان تکیه گاه احساس می شد پدر خبرنگار خود را از دست دادم".

پدر خبرنگاری که پس از مرگش تنها دارایی بر جای مانده برای خانواده اش رسالت، صداقت، نام نیک و پاکی اش بود نه اسکناس ها و جایگاه هایی که حتی در آن زمان به او وعده داده شد و او نپذیرفت.

آن زمان بسیار افرادی بودند که از ترس آتش و گلوله به کنجی گريختند؛ اما این خبرنگار در میان رزمندگان خبر فتح و پیروزی ها را مخابره کرد، خبر شهادت هم میهنان و عزیزان این مرز و بوم را مخابره کرد تا بر قسمی که به قلم یاد کرد و رسالتی كه تعهد کرد پایبند باشد و در آخر در راه خبر و با شغل خبرنگاری چشم از دنیا فرو بست.

اما آنچه دل این جوان را در میان تمام شیرینی های نام نیک و منش و بزرگی پدر به درد می آورد سختی هایی بود که خانواده یک خبرنگار پس از رخت بستنش از این خاک متحمل می شود.

"آقای استاندار کجا بودند مسئولان شهر وقتی ماه ها خانواده یک خبرنگار درآمدی برای معیشت نداشتند"، " و امروز هیچ خبرنگاری با  حق الزحمه های کنونی نه می تواند ازدواج کند و تشکیل زندگی دهد و نه می تواند به آینده امیدوار بوده و پشتوانه ای داشته باشد"، تا کی می خواهیم شعار دهیم که از جامعه خبری و حقوقشان دفاع می کنیم.

این بخش از صحبت های صفی زاده همراه با بغضی در گلو و دردی کهنه بود که درد همه خبرنگاران و جامعه مطبوعات است.

پایان بخش مراسم با دعوت مجری از خانم عزیزی دبير خانه مطبوعات استان و خوانده شدن بیانیه کمیته خبرنگاران بود که بسیاری از مسائل و مشکلات خبرنگاران را بازگو و در مواردی برخی مدیران استان را با تحریم های خبری بیشتر آشنا کرد و این که مقام ارشد استان در مقابل توهین ها و حتاکی ها به این قشر زحمت کش ایستادگی کرده و از حقوق آنها دفاع کند.

موارد دیگری نیز در این بیانیه مطرح شد که در گزارشی دیگر متن بیانیه را انعکاس خواهیم داد، اما اجرای این بخش نیز حواشی بسیاری داشت و مقبول بسیاری از مدیران واقع نشد تا جایی که مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در واکنشی از خواننده این متن گلایه کرد که نباید این بیانیه را قرائت می کرد.

با اتمام بیانیه میهمانان و حضار در حالی که برنامه تمام شده بود سالن را ترک کردند، مراسم نکوداشت و جشنی که کاملا دولتی شروع و کاملا رسانه ای و خبری به پایان رسید و البته در کنار حذف بخش های مختلفی که خانه مطبوعات و خبرنگاران در نظر داشتند و خود آگاه نسبت به حذف آن اقدام شد ناخودآگاه و خود جوش و حتی بی غرض سخنرانی مدیر کل فرهنگ و ارشاد از برنامه حذف شد.

در پایان باید روز خبرنگار را به اهالی قلم و اصحاب رسانه تبریک بگوییم و یک بار دیگر با انجام رسالت خود قداست قلم و قسمی که یاد کردیم را سرلوحه نوشته ها یمان کنیم. از روزهای زندگی روزنامه وار گذشتیم، صفحه ها را یکی یکی ورق زدیم، شادیهایمان را در صفحه حوادث گم کردیم، و هر چه آگهی دادیم نام و نشانی را نیافتیم. بیا این صفحات باقیمانده را دقیق تر بخوانیم شاید چیزی که عمری در پی اش بودیم را بیابیم و در شماره بعد لبخند ها را منتشر کنیم.

گزارش تصويري حاشيه هاي  مراسم  به زودي در "همدان پرس" منتشر خواهد شد.

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه کردن