سنگین وزن های پشت میزنشین

b_150_100_16777215_00_images_stories_fat_man.jpgاین روزها سنگین وزن ها را فقط در مسابقات ورزشی نظیر کشتی، جودو و وزنه برداری مشاهده نمی کنیم، کارمندان ادارات و دستگاه های اجرایی نیز به روشی دیگر و به دلیل ساعات ها نشستن پشت میز با معضل چاقی و در نهایت افزایش وزن مواجه هستند.

 

امروزه پیشرفت های تکنولوژی و اتوماسیون شدن سیستم های اداری هر اندازه که بر سرعت عمل در کار افزوده اما تحرک بدنی مدیران و کارمندان را به دلیل پشت میزنشینی کاهش داده و زمینه چاقی و افزایش وزن آنها را فراهم ساخته است.

 

در واقع بیشتر فعالیت های سازمانها و ادارات که در گذشته به صورت دستی انجام می شد هم اکنون بوسیله دستگاه ها و رایانه ها اجرا می شود و در مجموع سیستم امروزی محیط کاری بیش از توانمندی های جسمی به توانایی فکری و روانی افراد تبدیل شده است.


برهمین اساس عوارض ناشی از بی تحرکی و نشستن مداوم روی صندلی نظیر دردهای کمر و عضلانی و مهمتر از آن چاقی بی رویه را همراه خواهد داشت و به تدریج تغییرات نامناسبی را در وضعیت قامت و تناسب افراد ایجاد می کند.


از سوی دیگر چاقی بین کارمندان پشت میزنشین با مصرف غذاهای چرب و پرکالری و گهگاه در محل کار همراه است که باعث شده تا اغلب به هنگام ورود به محیط های اداری شاهد سنگین وزن های پشت میز نشین باشیم.


البته برخی کارمندان فرا رسیدن ماه مبارک رمضان را فرصتی مناسب برای کاهش وزن می دانند و سعی می کنند با رژیم های غذایی مناسب از افزایش بیشتر وزن خود جلوگیری کنند و این روند را تا حد ممکن ادامه دهند.


معضل چاقی مختص کارمندان نیست چرا که امروزه رانندگان به دلیل ساعت ها نشستن روی صندلی و پشت فرمان هم با افزایش وزن مواجه هستند.


خیلی از کارمندان و افراد چاق هم سعی می کنند راه چند ساله را یک شب طی کنند و برای کاهش وزن به روش های فوری و فاقد تایید پزشکان و متخصصان روی می آورند.


معمولا اگر فردی تصمیم به لاغری داشته باشد باید روند کاهش وزنش را به تدریج و در فواصل زمانی استاندارد سپری کند چرا که اندام های داخلی افرادی که سریع وزن کم می کنند، نمی توانند خود را با شرایط جدید تطبیق دهند.


در واقع رژیم های فوری، اختلال های شدید متابولیکی ایجاد می کنند و با شکست مواجه می شوند.


رژیم های فوری با محدودیت های شدید غذایی همراه هستند و افراد بعد از اینکه رژیم را کنار می گذارند، شرایط خاصی برای خوردن غذاهایی که نمی توانستند در مدت رژیم بخورند، پیدا می کنند و همین باعث می شود دوباره به وزن قبلی و حتی بیشتر از قبل بازگردند.


بدون تردید یکی از روش های مهم برای کنترل وزن کارمندان بخش های دولتی و خصوصی و جلوگیری از افزایش بی رویه وزن آنها می تواند اجرای ورزش صبحگاهی در ادارات باشد.


اگر دقایقی از ساعات اولیه صبح را مدیران اجرایی به ورزش صبحگاهی کارمندان اختصاص دهند نشاط و شادابی را به محیط کار تزریق کرده و در برخورد مناسب کارکنان با ارباب رجوع تاثیر مستقیم دارد.


وقتی ساعاتی از محیط سازمانی و اداری را به برنامه های فرهنگی و آموزشی اختصاص می دهند چرا برنامه های ورزشی به خصوص در ساعات اولیه صبح باید مورد کم توجهی قرار گیرد.


امروزه آنچه را که شاهد هستیم، ورزش صبحگاهی فقط مختص پیرمردها و بازنشسته ها بوده و مشغله کاری و تحصیلی سبب شده تا جوانان نتوانند در ایام هفته به این ورزش بپردازند.


چرا باید ورزش صبحگاهی را به پیرمردها اختصاص داد و سازمان ها و ادارات از تندرستی و سلامت کارمندان غافل باشند هر چند برخی مدیران هم در مجموعه های کاری دست کمی از کارمندان ندارند و سنگینی وزن برخی از آنها سبب کند شدن اهداف سازمانی شده است!


انتظار می رود وزارت ورزش و جوانان که هم اکنون در تدارک اجرایی شدن طرح بزرگ ˈورزش برای همهˈ است، ورزش برای کارمندان را به تصویب هیات دولت برساند تا در سیستم اداری کشور که سلامت در اجرای وظایف مورد تاکید ریاست جمهوری است، سلامت در جسم و روح نیز با پرداختن به ورزش صبحگاهی به حالت اجرا گذاشته شود.

 

گزارش از: میثم ناصرنژاد

 


اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه کردن