مرتضی تبریزی :

استقلال و پرسپولیس نه! فقط تیم ملی

b_150_100_16777215_00_images_15-12-17-13055tabrizi.jpgپسر دوست داشتنی و با اخلاق فوتبال همدان خیلی سریع مدارج فوتبالی خود را در عین جوان طی کرد تا ثابت کند موفقیت در فوتبال پول و پارتی نمی خواهد بلکه تلاش و پشتکار است که بازیکن را به ستاره تبدیل می کند.

 

به گزارش "همدان فوتبال" و به نقل از ماهنامه فرهنگی ورزشی اکباتان، مرتضی تبریزی جزو تک ستاره های فوتبال همدان است که توانست خیلی سریع به صف اول فوتبالی ها بپیوندد و تبدیل به مهره ای تاثیرگذار در مسابقات باشگاهی لیگ برتر همراه با ذوب آهن اصفهان شود.

 

بازیکنی که تا همین چند سال اخیر فوتبالش را همراه با برادر بزرگ خود در کوچه محله های منطقه جاده مزدقینه همدان در حاشیه شهر دنبال می کرد، تیم استقلال همدان را به عنوان نخستین تجربه باشگاهی خود برگزید.

 

هافبک بلندقامت فوتبال همدان به قدری جسور و با اعتماد به نفس بالا تمرین و مسابقه می داد که رسیدن به تیم های مطرح کشور را غیرممکن نمی دانست.

 

در واقع مرتضی تبریزی با این دیدگاه که می تواند تبدیل به بازیکن بزرگی در فوتبال همدان و حتی کشور شود، گام هایش را استوار و با قدرت برداشت تا تبدیل به چهره ای نام آشنا در فوتبال ایران شود.

 

پسری که از خانواده متوسط و از قشر حاشیه شهر همدان به لیگ برتر فوتبال کشور راه یافت اما هرگز خاطرات کودکی و بچه های محله مزدقینه را به فراموشی نسپرده و اولین انتخابش در سفر به همدان، دیدار با خانواده و دوستان قدیمی اش است.

 

او هرگز در زرق و برق فوتبال خود را گم نکرد و درک این را داشت که همیشه به یاد گذشته اش باشد. اینکه ابتدا چه بود و چگونه شد که تبدیل به چهره فوتبالی شد.

 

مرتضی هنوزهم بازی در کوچه محله ها را یادش هست. بازی در استقلال همدان، رفتنش به امیدها مس، حضورش در امیدها و زیر 23 ساله های پاس و اینکه اصغر مدیر روستا تا چه اندازه فضای پیشرفت را برایش در پاس فراهم ساخت.

 

مرتضی تبریزی هر اندازه که به به قراردادهای میلیونی و آنچه که به واقع حقش است، رسیده اما مانند برخی از فوتبالیست های تازه به دوران رسیده، خود را محو مادیات نکرده و همواره خداوند را به خاطر داشته هایش شکرگذار بوده است.

 

خانواده پرجمعیت مرتضی تبریزی هم نقش کلیدی در پیشرفتش داشته اند. پدر و مادر مرتضی همیشه او را تشویق به ورزش کردند و برادر بزرگ مرتضی که خود از فوتبالیست های خوب محلات بود نیز زمینه ساز رشد و بالندگی اش در عرصه فوتبال باشگاهی بود.

 

حالا پسر دوست داشتنی فوتبال همدان اهداف بزرگ را در سر می پروراند. رسیدن به تیم ملی فوتبال ایران آرزوی بزرگی است که فوتبالیست بزرگ اندیش همدانی برای تحقق آن تلاش می کند.

 

گفت وگوی تفصیلی این شماره اکباتان به مرتضی تبریزی اختصاص یافته است. هافبک تاثیرگذار و یکی از مهره های کلیدی هادی گل محمدی سرمربی تیم ذوب آهن اصفهان از حضورش در عرصه فوتبال، تیم پاس و رفتنش به ذوب آهن می گوید.

 

* بیوگرافی مرتضی تبریزی؟

متولد شانزدهم دی ماه 1369 هستم و زاده همدان. فوتبالم را ابتدا در تیم استقلال همدان و زیر نظر محمد همایی و همایون غفارزاده آغاز کردم و سپس به تیم تالاروحدت که محمود الماسی سرمربی اش بود، ادامه دادم تا اینکه راهی مس کرمان شدم.

 

* مس کرمان، چطور شد یکباره به این تیم مطرح رفتی؟

من در دوره هنرستان در رشته تربیت بدنی درس خوانم و همین سبب شد تا دانشگاه کرمان و در رشته تربیت بدنی قبول شدم و به خاطر علاقه ای که به ادامه تحصیلات داشتم، بار این مسافت طولانی را بردوش کشیدم و همانجا بود که به خاطر شرایط بازی توانستم به تیم امیدهای مس راه یابم.

 

* اما برگشتی پاس؟

درسته. اتمام درسم مصادف شد با سال سوم انتقال پاس به همدان و علاقه مند بودم در این تیم که سوابق درخشانی در فوتبال کشور داشت، عضو شوم. در تست گیری این تیم حضور یافتم و ظرف یک ربع علی اصغر مدیر روستا سرمربی وقت پاس انتخابم کرد.

 

* لحظه دوست داشتنی برایت بود؟

قطعا. نفر اول بودم که خیلی سریع توسط آقای مدیر روستا انتخاب شدم و در واقع وی فوتبالم را احیا کرد.

 

* بنابراین جزو بازیکنان ثابت پاس شدی؟

من در آن سال جزو امیدها و زیر 23 ساله ها بودم و از این بابت خیلی خوشحال بودم که پاس را در لیگ برتر فوتبال کشور همراهی می کنم.

 

* اولین قراردادت چقدر بود؟

15 میلیون در زمانی که زیر 23 ساله های پاس بودم، قرارداد بستم. انقدر خوشحال بودم که در اوج شادمانی این خبر را به خانواده ام در جریان گذاشتم و اعضای خانواده هم بسیار خوشحال شدن. همیشه قدر قرارداد اولیه ام را می دانم و یاد خوشحالی های آن زمان می افتم. 15 میلیون در آن زمان و برای بازیکن زیر 23 سال خیلی پول بود و از این بابت هم خوشحال بودم.

 

* بعد قراردادهایت افزایش یافت.

بله – سال بعد شد 25 میلیون و سال بعدشم به 40 میلیون رسید تا اینکه به ذوب آهن اصفهان رفتم.

 

* در این سال ها که در پاس بودی با چه مربیانی کار کردی؟

با اصغر مدیر روستا در لیگ برتر بودیم و سپس با فراز کمالوند و دو دوره با بگوویچ در لیگ یک عضو پاس بودم.

 

* یاد دارم که از پرسپولیس هم پیشنهاد داشتی.

بله زمانی که هادی گل محمدی سرمربی پرسپولیس بود برای فصل جدید انتخابم کرد و حتی قرارداد داخلی بستم اما همینکه وی به ذوب آهن اصفهان رفت ترجیح داد به خاطر اینکه انتخاب این مربی بودم، در پرسپولیس ماندگار نشوم و در نهایت راهی ذوب آهن اصفهان شدم.

 

* بنابراین علاقه خاصی بین شما و گل محمدی است.

هادی گل محمدی از مربیان با دانش و موفق فوتبال کشور است و افتخار می کنم شاگردی این مربی با اخلاق و دوست داشتنی را دارم.

 

* مرتضی تبریزی استقلالی است یا پرسپولیسی!

من فقط به تیم ملی توجه دارم و آرزویم رسیدن به تیم ملی است. در واقع نه به پرسپولیس فکر می کنم نه به استقلال، فقط تیم ملی برایم مهم است.

 

* اما امسال جزو ستاره های ذوب آهن در بازی مقابل پرسپولیس و استقلال بودی؟

خب طبیعیه. بازی دو تیم پخش مستقیم داشت و تماشاگران زیادی این بازی را نگاه می کردند. همه بازیکنان دوست دارند در بازی های این چنینی با انگیزه تر ظاهر شوند و جزو بهترین های زمین باشند. خواست خدا بود در این دو بازی برای تیم خود موفق باشم.

 

* مرتضی تبریزی با حضور در ذوب آهن چقدر قرارداد بسته است؟

نمی خواهم اشاره ای به قراردادم داشته باشم اما اینطور نیست که تصور کنید پول قابل توجهی گرفته ام. اینجا هم مشکلات مالی وجود دارد و با این حال تلاش ما موفقیت تیم است. من سال اول که به ذوب آهن آمدم لوکا بوناچیچ سرمربی بود و نتایج جالبی کسب نشد تا اینکه هادی گل محمدی آمد و تیم را از انتهای جدول خارج کرد و بهترین دوران فوتبالی را با این سرمربی تجربه می کنم.

 

* چند سال قبل با پاس تا یک قدمی لیگ برتر بودید اما به همین ذوب آهن باختید و تیم نرفت بالا، چرا؟

واقعا با سختی توانستیم از سد تیم های لیگ یکی عبور کنیم و برای رسیدن به لیگ برتر فقط ذوب آهن را مقابل خود داشتیم. مشکلات مالی اساسی ترین مانع در رسیدن ما به لیگ برتر بود. ببنید تیم ما قبل بازی با ذوب آهن تنها 30 درصد گرفته بود و با این شرایط به پلی آف رسیده بودیم. مسوولان وعده وعیدهای متعدد برای حل مشکلات مالی دادند. 12 روز بود تیم تمرین نکرد و به یکباره تصمیم به حضور در تمرین شد. آنهم در آستانه بازی مقابل ذوب آهن که بدن ها آمادگی لازم را نداشت و به دلیل مشکلات مالی نیز تمرکز بازیکنان بهم ریخته بود. می توانستیم ذوب آهن را ببریم اما نه با این شرایط!

 

* همان سال راهی ذوب آهن شدی؟

بله با اویس کردجهان و وحید علی آبادی از ذوب آهن اصفهان پیشنهاد داشتیم و به این تیم رفتیم اما من ماندگار شدم و اویس و وحید به تیم های دیگر رفتند.

 

* چه موقع قرار است به پاس برگردی؟

زمانی که پاس به لیگ برتر برسد.

 

* وضعیت تیم پاس را چطور ارزیابی می کنید؟

به نظرم تیم پاس نباید در لیگ یک بماند. به هر حال این تیم دارای افتخارات ارزنده ای است. زیرساخت های فوتبالی نیز در همدان مهیای پیشرفت پاس و بازگشت به لیگ برتر است منتهی مسوولان باید به لحاظ مالی این تیم را حمایت جدی داشته باشند.

 

* در اصفهان هم به ناکامی پاس پرداخته می شود؟

نه تنها اصفهان بلکه خیلی جاها به من می گویند بابا چه بلایی بود سرپاس اومد. نباید این شرایط را داشته باشد. از صمیم قلب دوست دارم پاس راهی لیگ برتر شود و برای استانم بازی کنم.

 

* امیدوار به حضور در تیم ملی هستی؟

چرا که نه. من دوران خوبی را پشت سر می گذارم که قطعا بهتر هم می شود. امسال 5 گل در لیگ برتر و دو گل در جام حذفی به ثمر رسانده ام. روند موفقیتم را با برنامه ریزی پیش می برم و آرزویم رسیدن به پیراهن تیم ملی است.

 

* در ذوب آهن بیشتر با چه بازیکنانی صمیمی هستی و اوقات فراغت چکار میکنی؟

بیشتر با کاوه رضایی و مسعود حسن زاده دوست هستم. اوقات فراغت چندانی ندارم و صبح و عصر در اصفهان تمرین داریم. مواقعی هم که استراحت چند روزه داریم به همدان می آیم تا در کنار خانواده و دوستانم باشم.

 

* نحوه آشناییت با اکبر محمدی سرمربی پاس.

آقای محمدی با آقای تقوی آمده بودند ذوب آهن و از قبل با این دو عزیز آشنایی دارم. اکبر محمدی یکی از بهترین مربیان با دانش فوتبال کشور است.

 

* تیم ملی امید هم سابقه دارید؟

بله در زمان علیرضا منصوریان در تیم ملی امید بودم.

 

* با ذوب آهن فصل را چطور سپری می کنی؟

دوست دارم امسال هم قهرمان جام حذفی بشویم و در لیگ برتر هم دنبال بهترین جایگاه هستیم. ضمن اینکه امسال جام باشگاه های آسیا را در پیش داریم که فرصت بسیار خوبی برای تیم ما است تا قابلیت ها خود را در صف آسیا نیز نشان دهیم.

 

* بهترین و تلخ ترین خاطره فوتبالی؟

بهترین خاطره قهرمانی در جام حذفی دوره گذشته با تیم ذوب آهن اصفهان بود و تلخ ترین خاطره نیز سقوط پاس به لیگ یک.

 

* خبر دارید جمشیدیان به پاس آمده ؟

بله – خیلی خوشحال شدم. جمشیدیان بازیکن بزرگی است و قطعا به تیم پاس کمک شایانی خواهد داشت. خیلی حوشحال شدم بابت گل سه امتیازی بازی قبل که جمشیدیان زننده گل بود. تجربه وی برای پاس بسیار اثرگذار خواهد بود. امیدوارم مشکلات مالی این تیم نیز حل شود تا به جایگاه واقعی اش که صعود به لیگ برتر است، برسد.

 

* اما انتقادها از پاس زیادتر شده است؟

چرا سال اول که چهارم شدیم و سال دوم در لیگ برتر هفتم شدیم را به یاد ندارند. خب نباید اجازه داد این شرایط تداوم یابد. نیاز است برنامه ریزی مناسب برای تامین منابع مالی باشگاه شود و همه تلاش کنند تا این تیم به لیگ برتر بازگردد.

 

* چند خواهر و برادر هستید؟

من فرزند سوم خانواده هستم. دو برادر از خودم بزرگتر و یک خواهد کوچکتر دارم.

 

* گویا برادر بزرگترت هم فوتبالی بود.

بله اما ترجیح داد در محلات بیشتتر بازی کند.

 

* مدیر روستا چقدر در پیشرفت فوتبالیت نقش داشت؟

آقای مدیر روستا باعث شد تا فوتبالم احیا شود و بتوانم مسیر خوبی را در پیش بگیرم.

 

* از پدر و مادرت بگو.

دست آنها را می بوسم. همیشه و همه جا از من حمایت کرده اند. خیلی برایم زحمت کشیدند و قدردانشان هستم.

 

* حرف پایانی؟

پاس را حمایت کنید و همه کمک کنند پاس به لیگ برتر بازگردد.

 

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه کردن