تسخیر فوتبال ایران توسط برزیلی‌ها

b_150_100_16777215_00_images_01127130.jpgتعداد بازیکنان برزیلی در لیگ شانزدهم فوتبال ایران به 16 نفر می‌رسد.

به گزارش "همدان فوتبال" جذب بازیکن خارجی چند سالی است در فوتبال ایران مورد توجه قرار می‌گیرد. در این میان کم نیستند بازیکنان بی‌کیفیتی که راه لیگ برتر کشورمان را در پیش می‌گیرند و خیلی زود هم ایران ترک می‌کنند. اتفاق قابل توجه در آستانه شروع لیگ شانزدهم حضور بازیکنان برزیلی است. 11 تیم از 16 تیم لیگ برتری برای لیگ آینده اقدام به جذب بازیکنان برزیلی کرده‌اند که جمعا 16 بازیکن را به خدمت گرفته‌اند. جالب اینکه این تعداد بازیکن برزیلی در فوتبال ایران یک رکورد است و تابه حال سابقه نداشته به طور همزمان این تعداد از مردان سرزمین قهوه در فوتبال ایران توپ بزنند.

جالب اینکه 5 تیم از 16 تیم حاضر در لیگ برتر دروازه‌بان برزیلی به خدمت گرفتند که این مساله در نوع خود جالب است. در ادامه به بررسی برزیلی‌های لیگ شانزدهم پرداخته‌ایم.

گسترش فولاد؛ رکورددار با 3 بازیکن قدیمی

تیم گسترش فولاد با داشتن 3 بازیکن برزیلی به همراه استقلال خوزستان رکورددار جذب بازیکنان برزیلی است. فراز کمالوند هر 3 خارجی تیمش در لیگ شانزدهم را به مردان برزیلی اختصاص داده است. مگنو باتیستا از قبل با گسترش فولاد باقی مانده و لوسیانو پریرا و فرناندو دخسوس هم که سابقه حضور در لیگ ایران را داشتند، به تبریز رفتند. مگنو باتیستا، هافبک بانمک برزیلی چهارمین سال حضورش در فوتبال ایران را سپری می‌کند. باتیستا که با داماش گیلان به فوتبال ایران آمد، بعدا در نفت تهران هم بازی کرد و سپس به گسترش فولاد پیوست. مگنو در پست هافبک تدافعی یکی از مهره‌های تاثیرگذار گسترش فولاد خواهد بود. از سوی دیگر گسترشی ها که سال گذشته در پست دروازه مشکلات زیادی داشتند،‌ امسال فرناندو خسوس،یکی از بهترین برزیلی‌های شاغل در ایران را جذب کردند. خسوس در بازی های تدارکاتی گسترش فولاد هیچ گلی دریافت نکرده تا مسئولان این باشگاه را آسوده خاطر کند. لوسیانو پریرا معروف به شیمبا هم دیگر برزیلی گسترش فولاد است. شیمبا در فولاد خوزستان و سال اول حضورش در سپاهان عملکرد خوبی داشت و توانست یک مهاجم گلزن نشان دهد. او اگرچه پارسال به دلیل مشکلات مربوط به کارت بازی نتوانست بازی‌های زیادی انجام دهد اما به نظر می‌رسد مهره‌ای تاثیرگذار برای گسترش فولاد باشد.

استقلال خوزستان؛ 3 برزیلی جدید

استقلال‌خوزستان که ید طولایی در جذب بازیکنان برزیلی دارد،‌برای لیگ شانزدهم نیز 3 بازیکن از این کشور به خدمت گرفته است. هریسون فریرا، رافائل روبالو و سیلوا ساکونی 3 بازیکن برزیلی تیم استقلال خوزستان به حساب می‌آیند. روبالو دروازه‌بانی است که مسئولان باشگاه گفته‌اند جای خسوس را به خوبی پر می‌کند. هریسون فریرا، دیگر برزیلی استقلال خوزستان است که در پست مهاجم بازی می‌کند. این بازیکن در شرایطی به عضویت آبی‌های اهوازی در آمده که مثلث موسوم به ZBZ در این تیم ماندگار شدند و شاید بازی‌های کمتری به مهاجم برزیلی برسد.سیلوا ساکونی، دیگر بازیکن خارجی استقلال خوزستان است که گفته می‌شود سابقه بازی در سری A برزیل را برای چند سال دارد. این بازیکن در پست هافبک دفاعی و مدافع وسط فعالیت می‌کند.

ذوب‌آهن؛ ناشناس‌ها در راهند

ذوب‌آهن اصفهان هم با دو بازیکن برزیلی که هنوز کسی نامشان را نمی‌داند توافق کرده است. یحیی گل‌محمدی در سفری که به برزیل داشته است، دو بازیکن برزیلی را پسندیده و این دو بازیکن پس از توافق با مسئولان باشگاه قرار است ظرف روزهای آینده به ایران بیایند و قراردادشان را امضا کنند. باشگاه ذوب‌آهن هنوز نام این بازیکنان را اعلام نکرده است.

سپاهان؛ گلر سنگین، هافبک مصدوم

عبدالله ویسی علاقه زیادی به بازیکنان برزیلی دارد و در بدو ورودش به سپاهان هم طبیعی بود روی به بازیکنان این کشور بیاورد. سرمربی سپاهان البته عذر لئوناردو پادوانی و لوسیانو پریرا را خواست و اقدام به جذب یک هافبک وسط و یک دروازه‌بان برزیلی کرد. او البته سیدینهو مهاجم سابق تیم امید برزیل را هم به ایران آورد اما پس از عدم توافق این مهاجم به کشورش برگشت. سپاهان در پست دروازه لی اولیویرا را به خدمت گرفته است. اولیویرا به دلیل اینکه مدتی در هیچ تیمی بازی نکرده، اضافه وزن دارد و این روزها سخت مشغول تمرینات اختصاصی و کم کردن وزن است. از سوی دیگر پدرو هنریکه دیگر برزیلی سپاهان در لیگ شانزدهم در تورنمنت بابل دچار آسیب دیدگی شد. هنریکه که در پست هافبک دفاعی بازی می‌کند، به نظر می‌رسد بازیکن قدرتمندی است اما چیزی که مشخص است او فعلا در هفته نخست لیگ غیبت دارد و شاید به دلیل مصدومیت بازی‌های بعدی را نیز از دست بدهد.

سایپا؛ برای گل نخوردن

سایپایی هم برای اینکه از غافله جذب بازیکنان برزیلی عقب نمانند، یک دروازه‌بان و یک مدافع از این کشور به خدمت گرفتند. جونیور لوپز، مدافع میانی و ۲۷ ساله که سابقه بازی در سری B لیگ سراسری برزیل را دارد، به عضویت شاگردان حسین فرکی در آمده است. از سوی دیگر الساندرو دروازه بان برزیلی که سابقه چند سال حضور در تیم واسکو دوگاما را نیز در کارنامه دارد، به سایپا پیوسته است. این دروازه‌بان در دو سال گذشته در لیگ محلی برزیل بازی می‌کرده و در واسکودوگاما نیز اکثرا نیمکت نشین بوده است.

استقلال تهران؛ تقویت دفاع

اگر فابیو جانواریو را فاکتور بگیریم، استقلال تهران معمولا در جذب بازیکنان برزیلی در سال‌های گذشته موفق عمل نکرده است. استقلالی‌ها امسال در پست دفاع وسط، هرایر مگویان ارمنستانی، امین حاج‌محمدی و حسین کنعانی زادگان را دارند اما علیرضا منصوریان برای تقویت هرچه بیشتر خط دفاع یک مدافع برزیلی را هم به جمع نفرات تدافعی تیمش اضافه کرد. رابسون جانواریو مدافع 22 ساله تیم باهیا برزیل که به طورقرضی به استقلال پیوسته، سهمیه زیر 23 سال این تیم محسوب می‌شود. این مدافع برزیلی توانایی بازی در پست دفاع راست را هم دارد و امیدوار است بتواند جواب اعتماد علیرضا منصوریان را بدهد.

تراکتورسازی؛ بازگشت آقای گل

تراکتورسازی تبریز تمام خارجی‌های سال گذشته خود را دیپورت کرد و برای سال جدید روی به لوسیانو ادینیو، مهاجم برزیلی محبوب آذری ها آورد. امیر قلعه‌نویی برای تقویت خط حمله تیمش آقای گل لیگ چهاردهم را دوباره به ایران برگرداند. قلعه نویی که در مس کرمان ادینیو زیرنظرش کار می‌کرد در استقلال و در تراکتور سال قبل تلاش زیادی کرد تا ادینیو را به تیمش بیاورد و حالا امسال این شانس نصیبش شده است. حضور ادینیو می‌تواند به تراکتورسازی در لیگ برتر شانزدهم فوتبال ایران کمک شایانی انجام دهد.

ماشین‌سازی؛ علاقه خطیبی به مدافعان خارجی

رسول خطیبی همواره به مدافعان خارجی خوب علاقه زیادی دارد. او امسال برای ماشین سازی دو بازیکن برزیلی را مد نظر داشت که در جذب یکی موفق بود. تیاگو سانتوس، دروازه بان برزیلی که اولین خرید ماشین سازی محسوب می‌شد به دلیل اینکه سابقه حضور در سری A و B برزیل را در کارنامه نداشت، نتوانست در ایران بازی کند و ماشین سازان را ترک کرد تا این تیم با یک بازیکن برزیلی راهی لیگ شانزدهم شود. ادسون هنریکه، مدافع برزیلی 28 ساله تنها برزیلی ماشین سازی خواهد بود. این بازیکن در پست دفاع وسط بازی می‌کند و سابقه حضور در تیم های برزیلی، پرتغالی و کرواسی را در کارنامه دارد.

سیاه‌جامگان؛ جذب پنجمین گلر برزیلی

سیاه‌جامگان مشهد هم تنها سهمیه برزیلی خود را به یک دروازه‌بان اختصاص داد. آندره نازاریو دروازه‌بان برزیلی که سابقه بازی در دسته B این کشور را دارد، با تیم تحت هدایت فرهاد کاظمی قراردادبسته و قرار است پنجمین دروازه بان برزیلی شاغل در ایران باشد.

*تیم‌های پرسپولیس، صبا، نفت تهران، پیکان و صنعت نفت هم تاکنون بازیکن برزیلی جذب نکرده‌اند.

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه کردن