پایان ۵۰ سال خدمت به فوتبال/سرمربی سابق پاس همدان درگذشت

b_150_100_16777215_00_images_yavari.jpg«محمود یاوری» پیشکسوت فوتبال ایران و اصفهان پس از ۵۰ سال مربیگری در تیم‌های مختلف ایران، دارفانی را وداع گفت.
«محمود یاوری» صبح سه‌شنبه پس از تحمل چندین روز مبارزه با بیماری کرونا در سن 81 سالگی و در یکی از بیمارستان‌های شهر اصفهان درگذشت.
این مربی با اخلاق به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین پیشکسوتان فوتبال ایران و اصفهان شناخته می‌شد. سرهنگ یاوری کار مربیگری را از سال ۵۰ شروع کرد و کمتر فوتبالیستی در اصفهان پیدا می‌شود که شاگرد او نباشد.
این مربی با اخلاق در روز ۱۸ مهر سال ۱۳۱۸ در شهر اصفهان متولد شد و فوتبالش را نیز از باشگاه شاهین اصفهان شروع کرد. او سپس برای استخدام در نیروی انتظامی به پاس تهران رفته و فوتبالش را در این تیم ادامه داد.
یاوری در زمینه مربیگری نیز سابقه حضور در تیم‌های سپاهان، ذوب‌آهن، فجرسپاسی، برق‌شیراز، شاهین بوشهر، تراکتورسازی تبریز، ابومسلم مشهد، صبای قم، استقلال اهواز، پاس، استیل‌آذین، راه‌آهن و مس کرمان را در کارنامه خود دارد.
او همچنین در رده ملی در تیم جوانان و تیم ملی فوتبال ایران به عنوان سرمربی فعالیت داشته است.
در راستای درگذشت مرحوم یاوری با چند نفر از هم‌دوره‌های این پیشکسوت بااخلاق گفت‌وگویی انجام دادیم که در زیر از حضورتان خواهد گذشت.
«رسول کربکندی» بهترین عنوان برای یاوری را امیر کبیر فوتبال ایران دانست و گفت: او سال‌ها در فوتبال اصفهان و ایران فعالیت داشت و توانست بسیار اثرگذار باشد. یاوری آدم بزرگی بود و نبود او برای فوتبال دردناک است.
وی افزود: در روزهای گذشته، خانواده‌اش خبر از بهبودی او می‌دادند اما یاوری پس از ۵۰ روز درگیری با بیماری کرونا درگذشت و قبول کردن این خبر ناخوشایند است. درگذشت محمود خان یاوری را به خانواده او و جامعه ورزش و فوتبال ایران و اصفهان تسلیت می‌گویم.
«ناصر ابراهیمی» پیشکسوت فوتبال ایران نیز در این خصوص، گفت: برخی افراد در فوتبال ما تاریخ‌ساز بودند که یاوری یکی از آن‌ها است. اهالی ورزش باید به پیشکسوتان تا وقتی که زنده هستند، اهمیت بدهند. یاوری‌ها، پروین‌ها، پورحیدری‌ها، ابراهیمی‌ها و خیلی از پیشکسوتان دیگر تا وقتی که زنده هستند باید مورد توجه قرار بگیرند. نه از لحاظ مادی بلکه یادبودی گرفته شود و از آن‌ها تقدیر شود.
وی افزود: یاوری ۵۰ سال مربیگری کرد و برخلاف لقبش که به او سرهنگ یاوری می‌گفتند، اخلاق بسیار خوبی داشت. او مردم‌دار و بسیار مهربان بود. در تیم ملی فوتبال من سرمربی بودم و همکارم بود. شخصا به فدراسیون گفتم که دوست ندارم یاوری که سن بیشتر از من دارد، اسمش بعد از من بیاید.
پیشکسوت فوتبال ایران ادامه داد: خاطرات بسیار خوبی از او دارم. لبخندهای معروفش که همیشه بر لب داشت به یادم هست. خبر از بیماری او نداشتم و با شنیدن این مساله بسیار ناراحت شدم. او خدمت ۵۰ ساله به فوتبال ایران داشت و از همینجا به خانواده او و مردم تسلیت می گویم.
«حسین چرخابی» پیشکسوت فوتبال اصفهان و هم‌دوره مرحوم یاوری در این خصوص، تصریح کرد: با یاوری در اصفهان هم‌محله بودم و افتخار این را داشتم که در کنار او باشم. شناخت کاملی از مرحوم یاوری داشتم و به جد می‌گویم که او جزو پنج نفر اصلی تاریخ فوتبال اصفهان بوده است. محمود حریری و مرحوم یاوری جزو بنیان‌گذاران تیم فوتبال شاهین اصفهان که بعدها به سپاهان تغییر کرد، بودند.
وی ادامه داد: او با اینکه بازیکن تیم شاهین بود اما به کمک چند نفر دیگر یک زمین آسفالت کوچک جلوی دفتر باشگاه درست کرده بودند و در همان‌جا تمرین می‌کردند. او سال‌های سال در تیم شاهین ماند و به تیم دیگری نرفت و بعد از گذشت چند سال به دلیل اینکه می‌خواست استخدام نیروی انتظامی شود به پاس تهران رفت. او هافبک تیم ملی و مهم‌ترین بازیکن تیم ملی ارتش بود و یاوری به عنوان یکی از بهترین شوت‌زن‌های تاریخ فوتبال ایران به حساب می‌آمد.
پیشکسوت فوتبال اصفهان افزود: یاوری در مربیگری خود با دلالان ارتباطی نداشت و از این طور ارتباطات متنفر بود. او بسیار خوش‌برخورد و مهربان بود و در فتبال اصفهان کسی نبوده که شاگرد او نباشد. صحبت‌های او برای اهلی فوتبال اصفهان بسیار مهم بود و همه به او احترام بسیار زیادی می‌گذاشتند.
فوتبال اصفهان پدرش را از دست داده است و من به نوبه خودم به خانواده او و ورزش ایران و اصفهان تسلیت می‌گویم.

اضافه کردن نظر

کد امنیتی
تازه کردن